LONDEN - De Britse supermarktketen Waitrose steekt Moederdag in een nieuw jasje. Moederdag maakt plaats voor het genderneutrale ’Jij-dag’.
Dat meldt de Sun. De traditionele moederdagkaarten zijn volgens de supermarktketen nog wel verkrijgbaar, maar in een poging om transgender moeders te betrekken, zijn de schappen vanaf dit jaar ook gevuld met andere kaarten.
De keuze van Waitrose is gebaseerd op eerdere reacties van transgender activisten. Twitteraars reageren boos op de keuze van de keten. „Moederdag is voor MOEDERS”, reageert iemand. „Vrouwen krijgen kinderen, mannen niet” zegt een ander. Mensen noemen het een marketingstunt. Volgens hen doet Waitrose gewoonweg een poging om zoveel mogelijk kaarten te verkopen op een feestdag die eigenlijk alleen is bedoeld om moeders te eren.
Naast de ’jij-dag-kaarten’ wordt er door Scribbler kaarten ook aandacht geschonken aan alleenstaande vaders en gezinnen met twee moeders.
Scholen Sommige Engelse scholen zijn zo klaar met de term Moederdag dat zij dit voortaan ’een dag voor speciale personen’ gaan noemen