Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 feb 2014 14:07 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Citaat:
Het volume bij popconcerten en dancefeesten gaat flink omlaag om verdere gehoorschade bij jongeren te voorkomen. Bovendien krijgen bezoekers tegen een kleine vergoeding oordoppen aangeboden.
Dat spreken poppodia, organisatoren van concerten en dancefeesten vandaag af met staatssecretaris Van Rijn (VWS). Zij willen met de maatregelen het groeiende probleem van gehoorschade door harde muziek bij jongeren aanpakken.

De afspraak houdt in dat de volumeknop in zalen omlaag gaat naar maximaal 103 decibel. Momenteel komt het voor dat bij feesten en concerten 110 tot 130 decibel uit de speakers knalt. Dat is vergelijkbaar met het geluid van een startend vliegtuig. Een dergelijke geluidssterkte leidt bijna direct tot gehoorschade.

Uit een rapport van het RIVM, dat vandaag verschijnt, blijkt dat jongeren tijdens het uitgaan vaker worden blootgesteld aan hard geluid. Een op de vijf jongeren houdt daar zelfs een permanente pieptoon aan over, wat duidt op een onherstelbare beschadiging van de oren.

Gehoortest
Van Rijn verwacht veel van de afspraken. 'Dit akkoord moet leiden tot verbeteringen, zodat bezoekers veilig van muziek kunnen genieten.' Als de situatie niet verbetert, overweegt hij wettelijke maatregelen te nemen.

Gehoorbeschadiging kan zich pas na jaren openbaren. Om de gevolgen op lange termijn te meten, krijgen 10.000 kinderen in Rotterdam al op 9-jarige leeftijd een gehoortest. Dit onderzoek wordt later steeds herhaald.

Uit recent onderzoek van de Nationale Hoorstichting blijkt dat ruim de helft van de stappers het dragen van oordoppen niet nodig vindt, terwijl negen op de tien concertgangers permanente gehoorschade riskeert.

Bron:http://www.ad.nl/ad/nl/5602/Muziek/article/detail/3596881/2014/02/14/Volume-bij-concerten-flink-omlaag.dhtml
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 feb 2014 14:12 
 
Hardtraxx Crew
Avatar gebruiker

Ik snap wel waarom ze dit willen maar ben het er niet mee eens. Jongeren die denken dat het wel meevalt hebben niet goed naar filmpjes gekeken waarin wordt uitgelegd hoe je een gehoorbeschadiging kan oplopen of naar hun ouders. Als ze hierdoor geen zin hebben om hun muziek van mp3 zachter te zetten of niet een tientje willen betalen om fatsoenlijke oordoppen voor feesten aan te schaffen is het toch hun eigen schuld?
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 feb 2014 14:25 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Was er een jaar geleden niet ook al een soortgelijk bericht hier?

On: Heb liever dat het volume hetzelfde blijft, en dat gehoorbescherming meer 'ingeburgerd' en geaccepteerd wordt. Van de 5 mensen waarmee ik naar Bass Protocol ging had er maar één gehoorbescherming, de rest had er nog nooit bij stil gestaan of over nagedacht om ze te kopen. Dat kan beter. En in de kroeg wordt je al helemaal raar aangekeken en krijg je vragen van iedereen wanneer je oordoppen in hebt, dat heb ik 1 keer gedaan maar dat doe ik om die reden maar niet meer.

Zoals ik al een andere keer zei in dat soortgelijke topic is het veel fijner om hard volume te hebben met oordoppen in, dan wanneer de muziek 10dB zachter gaat. Vanwege de bass, de geluidsdruk, en dat je dan niet iedereen over de muziek heen hoort praten in rustigere stukken (Ik heb het meegemaakt op Intents 2011 en 2012). Ik vergeleek het met naar een zonnig land gaan en daar vervolgens zonnebrand op doen, ipv in de schaduw te blijven zitten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 feb 2014 14:52 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

Op dance feesten oneens, maar in sommige kroegen wel eens.
Kom wel is in kroegen waar je de longen uit je lijf moet schreeuwen om je verstaanbaar te maken aan iemand 1 meter naast je, vreselijk irritant.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 feb 2014 15:31 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Broken Balance schreef:
Op dance feesten oneens, maar in sommige kroegen wel eens.
Kom wel is in kroegen waar je de longen uit je lijf moet schreeuwen om je verstaanbaar te maken aan iemand 1 meter naast je, vreselijk irritant.



oh en op een party gebeurd dat niet? :D

ik vind het wel een goede zaak....veel jongeren denken er nog steeds veel te nuchter onder en denken dat het allemaal al meevalt. stamp dit maar in je oren:

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 feb 2014 21:28 
 
Hardtraxx Veteran

Aha, hard knalvuurwerk. Dan moet ik nu denk ik doof zijn... :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 feb 2014 22:36 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Je oren kunnen beter een fractie van een seconde 150 decibel aan dan 8 uur lang keiharde muziek xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 feb 2014 18:29 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Slechte zaak, koop GOEDE gehoorbescherming op maat en ga lekker feesten. Je hebt geen piep in je oren en dus nergens last van. Ik zie dit als een normale investering die je gewoon moet doen net zoals je met je auto 1 x per jaar naar de APK moet. En van die 150 euro aan gehoorbescherming heb je jaren plezier, helemaal als je gemiddeld 1 x per maand naar een feestje gaat :) .
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 feb 2014 18:44 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Doe dan verplichten van oordoppen bij bepaald volume. Mensen die daar eerst tegen zijn zullen merken dat het ideaal is. En dan blijf je die bass voelen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 feb 2014 01:45 
 
Kraak... Piep...
Avatar gebruiker

AniThing schreef:
Broken Balance schreef:
Op dance feesten oneens, maar in sommige kroegen wel eens.
Kom wel is in kroegen waar je de longen uit je lijf moet schreeuwen om je verstaanbaar te maken aan iemand 1 meter naast je, vreselijk irritant.

oh en op een party gebeurd dat niet? :D


In een kroeg socialize je meer dan op een feest waar je 90% van de keren voor de muziek komt omdat je voor een feest een kaartje betaald en voor de (meeste) kroegen geen entree betaald dus gewoon met je moaties wat wil ouwehoeren, gezellig doen, chickies playen jwz.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 11:23 
 
Donateur
Avatar gebruiker

AniThing schreef:
Afbeelding


SRAALVLIEGTUIG?

Beschamend. :x
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 11:25 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Het is wel goed dat ze het algemeen aanpakken wanneer men dat per persoon niet goed 'kan' (lees wil).

Hoge ziekekosten door mensen die met opzet hun lichaam schaden... dan maar algemeen aanpakken dat geluidsniveau.

Zelf draag ik altijd mijn gehoorbescherming.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 12:07 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Die grafiek is dan ook bullshit ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 12:25 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Raven schreef:
Die grafiek is dan ook bullshit ;)

omdat?
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 16:18 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

AniThing schreef:
Raven schreef:
Die grafiek is dan ook bullshit ;)

omdat?

Ik geen normaal gesprek kan voeren als mn ma aan het stofzuigen is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 16:21 
 
Hardtraxx Veteran

En omdat ik niet kan geloven dat je een gehoorbeschadiging kan oplopen van een akoustische gitaar.
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 17:17 
 
Hardtraxx Veteran

Houtzagen doe ik ook altijd 8 uur op een dag. Nog nooit wat van een gehoorbeschadiging gemerkt. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2014 17:21 
 
Hardtraxx Veteran

Ramirez schreef:
Houtzagen doe ik ook altijd 8 uur op een dag. Nog nooit wat van een gehoorbeschadiging gemerkt. :P

Juist daarom, je bent al zo doof of wat dat je niks meer merkt. :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2014 09:02 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Project 141 schreef:
Je mag maar een kwartier naar je mp3 speler luisteren :o Ook onhandig..

Dat is op basis van vol volume
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2014 11:08 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Raven schreef:
Die grafiek is dan ook bullshit ;)

De tabel probeert mensen gewoon op de gevaren van geluid te wijzen door middel van te shockers. Ik kan mij ook niet voorstellen dat alle gegevens in die tabel op harde wetenschap gebaseerd zijn inderdaad.

Verder; de volgende betutteling van de overheid. Zorg dat vaste bezoekers van dance feesten meer voorlichting krijgen over gehoorbescherming. Zoals eerder genoemd is er maar een zeer klein percentage dat gehoorbescherming draagt terwijl het de beleving vaak alleen maar ten goede komt. Men is niet op de hoogte en denkt dat het pijn doet/veel geld kost/niet lekker zit, hier ligt dus al een probleem. Verder kun je er veel over discussieren maar het verschil tussen bijvoorbeeld 103db en 93d merk je in dance stijlen op een zeer nare manier.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2014 11:09 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Delt-A schreef:
Zoals ik al een andere keer zei in dat soortgelijke topic is het veel fijner om hard volume te hebben met oordoppen in, dan wanneer de muziek 10dB zachter gaat. Vanwege de bass, de geluidsdruk, en dat je dan niet iedereen over de muziek heen hoort praten in rustigere stukken (Ik heb het meegemaakt op Intents 2011 en 2012). Ik vergeleek het met naar een zonnig land gaan en daar vervolgens zonnebrand op doen, ipv in de schaduw te blijven zitten.

Ben het hier bijvoorbeeld helemaal mee eens.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2014 22:11 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Liever niet, maar ik begrijp het wel.

Ik denk eigenlijk dat er meer voorlichting gegeven dient te worden voor gehoorschade. Een commercial op TV bijvoorbeeld. Of eventueel aandacht eraan geven op de middelbare school, wanneer de meesten beginnen met uitgaan. Festivals zouden hun bezoekers met grote borden moeten adviseren om oordoppen te kopen (die zij dan zelf aanbieden, maar dat gebeurt nu al), om gehoorschade te voorkomen. En vooral dat laatste mag men dus niet onvermeld laten. Zelfs als slechts een klein gedeelte er al iets mee gaat doen is het al een succes.

Zelf gebruikte ik nooit oordoppen, zo naïef als ik was dacht ik dat ik dit niet nodig had en door het feit dat ik gehoorschade onderschat heb. Het tegendeel bleek het geval na een festival te hebben bezocht en dicht bij de boxen te hebben gestaan. 3 dagen lang bleef ik een piep in mijn rechteroor houden. Ik heb er dan ook een zacht suizen (Tinnitus) in mijn rechteroor aan overgehouden, die alleen te horen is wanneer het helemaal stil is, meestal als ik op bed lig. Misschien was dit anders gelopen als ik betere voorlichting hierover had gehad. En pas als je het hebt opgelopen ga je erover nadenken natuurlijk, maar dan is het al te laat.

In elk geval heb ik sindsdien altijd oordoppen in en nooit meer klachten. Sowieso al een aanrader voor iedereen eigenlijk. Maar slechts een enkeling van de vriendengroep waar ik mee naar festivals ga draagt oordoppen, de rest meent het zonder te kunnen. En misschien is het ook wel waar dat sommigen er beter tegen kunnen, maar ik zou het risico niet meer nemen nadat ik al een 'waarschuwing' heb gehad.
Ongelezen bericht Geplaatst op 25 mei 2014 16:00 
 
Hardtraxxer

Terecht, heb sinds kort ook oordoppen aangeschaft omdat ik een week lang een piep in mn oor had na een festival. Die piep komt bij mij overigens niet alleen van festivals maar ook grotendeels van eigen muziek via mp3-speler.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 mei 2014 22:59 
 
Hardtraxx Elite

dan pleure we toch later allemaal n gehoorapparaatje in de horen probleem opgelost :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 mei 2014 08:44 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hard4Us schreef:
dan pleure we toch later allemaal n gehoorapparaatje in de horen probleem opgelost :D


Of hopen dat ze dan ver genoeg zijn met stamcellen, wat waarschijnlijk over 20 a 30 jaar wel zo is, maar tot die tijd met een piep rondlopen is niet fijn :P
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Actueel