Ik vind dat je gelijk hebt Lyst, naarmate je je meer verdiept in dit/elk genre verandert je smaak. Denk dat het tot zekere hoogte te maken heeft met toegankelijke en ontoegankelijkere muziek, maar vooral ook: waar ben je mee begonnen? Zelf heb ik eind 2002/begin 2003 hardstyle leren kennen. Logischerwijs was mijn smaak toen dus early hs, dat was toen de enige vorm van hs. Toen rond 2005 de nieuwe soort hs opkwam (ik noem het voor het gemak nu-style: dus met pitchkicks, melodieën, bearks) vond ik dat wel een goede ontwikkeling. De muziek word diverser door ontwikkeling, en door diversiteit worden er meer grenzen opgezocht.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik per se elke grens zelf ook opzoek. Maar goed, tussen 2005/2007 ben ik zelf wel meegegaan met de nu-style stroming, mijn smaak was aan het veranderen. Het originele hs geluid van voor 2005 raakte steeds meer in vergetelheid, en de nieuwe stijl werd steeds sterker. Een ander punt van verandering is dat er ander volk op af komt. Zo ook met nu-style, er kwamen meer jongeren bij die eerst vooral house/electro/trance luisteren, en nu vanwege de prachtige melodieën (ja dat meen ik) ook meer naar hardstyle werden getrokken. De muziek werd harmonieuzer, ook doordat kicks meer met de melodie mee gingen.
In 2007 merkte ik dat ik het erg jammer vond dat er weinig drive in nummers zat. Tussen 2005 en 2007 is er naar mijn mening steeds minder drive in de nummers te vinden door o.a. het ontbreken van reverse basses en ook kwamen er steeds minder ritme-elementen in de tracks. Ik merkte dus dat ik een bepaalde leegte begon te voelen, de muziek werd eenzijdiger imo.
Na 2007 ben ik me nog meer gaan verdiepen in het genre, en tussen 2007 en 2009 ben ik met name veel bezig geweest met het beluisteren van nog veel meer early hs. Ik kende namelijk alleen de hitjes van voor 2005, en wilde er meer over weten. En toen ontdekte ik in 2009 Theracords! Wat me zo aansprak aan Theracords is dat juist het early geluid wat ik zo gemist had, daar erg veel in zat. Logisch ook natuurlijk, aangezien Pieter na 2005 is gestopt, om in 2008 weer verder te gaan waar hij was opgehouden. De hele nu-style beweging is dus langs hem heen gegaan.
Waar het imo bij veel nu-style om gaat, is dat je de muziek werkelijk overal kan luisteren. Een wijs man zei laatst tegen me "Tja, de muziek wordt tegenwoordig zo gemaakt dat het ook op een iPhone goed klinkt!" En dat is juist zonde. Vruuger (ten tijde van de early hs) en ook tegenwoordig weer met releases van met name Theracords ging en gaat de muziek om de live beleving, en niet over de vraag of het thuis op je laptop boxjes ook goed klinkt. Kijk bijvoorbeeld naar Radical Redemption op Loudness, gevolgd door Theracords live.
Het geluid in het klokgebouw was werkelijk waar FENOMENAAL, het was echt HMH-kwaliteit. Toen ik aan het einde van de set van RR binnen kwam in zaal 1, kwam er echter zo'n enorme 'wall of bass' op me af, omdat de platen zijn gemixt voor thuis- of iPhone gebruik! Het was allemaal maar een 'tok', met die muur van bass er achteraan, het klonk eigenlijk gewoon nergens naar. Terwijl Theracords daarna (met tracks die zo gemasterd zijn dat alleen de bass die je in je buik raakt in de track zit, en niet de bass die je niet voelt en alleen maar wind veroorzaakt) ontzettend hard knalde!
Dat is een lang verhaal over loudness, maar mij punt komt nu: ik was me dus meer aan het interesseren in nu-style, maar vanaf 2008 ga ik naar feestjes, en daar merkte ik dat de kick vaak veel minder impact had dan ik had verwacht, en toen ik in 2009 Theracords ontdekte, voelde ik kicks die wel degelijk recht door me heen joegen.
Wat Lyst in de openingspost zegt over PP...
Ik denk dat het 2 redenen heeft om ze in 1e instantie leuk te vinden, en daarna niet meer. In de 1e plaats (voor mij persoonlijk is dat de grootste rede): ze produceren veel te eentonig. Toen ze ruim 2 jaar (bij mij) bekend werden, vond ik de tracks leuk, ze hadden een heel eigen stijl, het had wel iets
Maar als de 5 daar op volgende releases gewoon allemaal klinken als edits of remixen van de 1e release, tja, dan houdt het snel op.
De 2e rede is dus dat ik zelf vind dat hun tracks live gewoon niet knallen.
Hoe ik kijk naar 'newbies' binnen het genre?
Simpel eigenlijk, want de populaire hs heeft ze (waarschijnlijk) naar het genre toegetrokken. Ik denk dat veel mensen na een bepaalde tijd realiseren dat als ze alleen maar DBSTF of BH luisteren, dat op een punt ook wel heel saai en eentonig wordt. Als je je vervolgens gaat verdiepen, kun je ontdekken dat er veel meer bestaat dan alleen die twee artiesten (is maar een voorbeeld he, die twee
) en misschien ontdek je dan wel andere artiesten die je meer aanspreken: voila, je smaak is verandert.
Bij mij persoonlijk (maar ik denk dat ook dit per persoon verschilt) heeft het verdiepen in de scene ook betekent dat ik me meer open stel voor andere stijlen. De laatste paar jaar ben ik ook meer harde dancestijlen gaan luisteren behalve alleen hardstyle. Gisteren heb ik nog een hele zooi Therabyte releases zitten luisteren, en een paar maanden geleden heb ik (mede door Wavolizer-spul) me meer verdiept in industrial. Het zijn allebei stijlen (hardtrance en industrial) waar ik nog totaal niet in thuis ben, maar ik laat me zeker niet afschrikken door het labeltje wat er op zit geplakt!
Trouwens, Lyst: het is een goede openingspost, maar wat is nou precies jouw mening? In mijn ogen ben jij een van Hardtraxx' meest kritische members (en dat is een compliment), en ik kan me vaak in jouw mening ook wel vinden, dus ik ben benieuwd hoe jij er over denkt.
EDIT: Lyst, ik heb trouwens al in de gaten dat je mening snel genoeg zal komen. Leuke vergelijking met die appels trouwens, en ook erg waar!