TiMOTHYb schreef:
Citaat:
Een ander voordeel slaat vooral op nieuwe luisteraars, die voor de scene als geheel natuurlijk van groot belang zijn. Als er een (duidelijke) onderverdeling is binnen een genre, bied je mensen die net komen kijken de mogelijkheid om die verschillende stijlen uit te proberen om te kijken welke het beste bij hen past.
Hoezo is deze onderverdeling in stijlen van belang? Volgens mij kunnen nieuwe mensen prima naar aanleiding van artiesten bepalen wat zij leuk vinden. Kijk naar de toppers in de scene. Radical, Warface, Noisecontrollers, Ran-D, deze produceren al jaren redelijk in een zelfde richting. Toen ik begon met hardstyle luisteren kon ik prima bepalen dat ik DBSTF op de DefQon main wilde zien omdat MMA een vette plaat was, daar had ik echt geen Nu-Style aanduiding voor nodig.
Omdat er ook talloze artiesten zijn die in meerdere hokjes produceren. Ik noem een Max Enforcer, Zatox, Activator, Brennan (&) Heart, toch ook geen kleine namen. Als ik Acid Revenge een vette plaat vind en op basis daarvan besluit om naar BH op de main te gaan kom ik toch aardig bedrogen uit. Of wat realistischer, als de eerste de eerste plaat die ik hoor van Activator Dancefloor of Death met Unresolved is, bestaat de kans dat ik hem snel afschrijf. Terwijl er nog tientallen tracks zijn van diezelfde artiest die qua stijl mijlenver van deze plaat verwijderd zijn.
TiMOTHYb schreef:
Organisaties (en de massa) drukken artiesten geheel een kant op.
Dat doen artiesten in de eerste plaats zelf. Niemand verplicht ze om binnen een bepaald hokje te blijven. Dat een groot aantal artiesten haar stijl aanpast aan de massa wordt niet veroorzaakt door een onderverdeling. Ook bij afwezigheid van hokjes zullen artiesten zich een bepaalde kant op laten duwen; het maakt denk ik vrij weinig verschil of er een naam aan de stijl is gegeven of niet. De enige ‘extra’ beperking vwb organisaties is dat men op feesten als Loudness geen soft spul verwacht. Maarja, zoals hierboven ook al gezegd is dat denk ik nauwelijks een beperking, aangezien een Radical dat op een mainstage ook achterwege zal laten. Verder loopt een aantal artiesten nog voor op de meeste organisaties wat betreft (nieuwe) hokjes, wellicht vinden sommigen het gewoon fijn om een bepaalde kant opgeduwd te worden.
TiMOTHYb schreef:
Citaat:
Als er geen hokjes zijn, zullen nieuwe luisteraars in 9 van de 10 gevallen eerst in aanraking komen met de populairste tracks, die hoogstwaarschijnlijk allemaal in hetzelfde straatje vallen. Zo kan het bijvoorbeeld jaren duren voordat ze voor het eerst met early in aanraking komen, terwijl dat ze misschien wel beter ligt dan de andere stromingen.
Of nieuwe luisteraars nu moeten kiezen voor een hokje of een early artiest, die keuze moet sowieso bewust gemaakt worden omdat hedendaags niemand een early plaatje in zijn set stopt. Dat heeft weinig van doen met hokjes of niet. Ik geloof niet dat er heel veel mensen meer bewust voor early kiezen omdat het zo heet.
Mensen worden zich wel bewust van het bestaan van een compleet andere stijl dan waar ze mee ‘binnen’ zijn gekomen. Om jouw voorbeeld van DBSTF te nemen, als jij op een gegeven moment Shiverz hoort en er helemaal weg van bent, kun je de hele discografie van DBSTF wel door gaan spitten, maar echt iets vergelijkbaars zul je niet snel vinden. Als je weet dat deze stijl raw hardstyle wordt genoemd wordt het zoeken naar vergelijkbare tracks een stuk simpeler. En andersom spit je wellicht de halve discografie van DBSTF door om dat hardstyle eens een kans te geven, maar haak je af voordat je bij Shiverz komt omdat de stijl (subgenre) je totaal niet ligt (te melodieus ofzo) en loop je maar weer verder richting de hardcore, omdat je geen idee hebt dat er ook nog een hele andere kant is (wat je nu hebt geluisterd is nou eenmaal 'hardstyle').
TiMOTHYb schreef:
Wat ik persoonlijk vooral ervaar is een hele hoop onnodig afzetten tegen melodieuze hardstyle, dan weer tegen rawstyle en vervolgens weer tegen early.
Ja daar kan ik weinig tegen inbrengen, het is jammer dat de subgenres niet vredig naast elkaar kunnen leven. Maar nogmaals, het feit dat er grote groepen fans zijn die een bepaalde stijl helemaal niets vinden terwijl ze een andere stijl geweldig vinden, geeft toch al aan dat er behoorlijke verschillen zijn tussen die stijlen? En dat gaat echt nog wel een stuk verder dan die ene groep die "Fuck the Mainstream" of "Raw is 13/12" roept puur omdat het stoer is.
TiMOTHYb schreef:
Hokjes lokken voortdurend generalisatie uit:
Persoon x: “Ik ben klaar met de raw”. Dat betekent eigenlijk: ik ben klaar met 100x het zelfde ge-pingpong met een screech. Vervolgens komt Persoon x niet meer in contact met de nieuwe release van een Artifact of Audiofreq, want ja.. die zijn raw, en daar is x klaar mee. Nou blijkt Artifact z’n plaat eigenlijk een zeer sterke melodie en een mooi volle, stabiele, kick te bevatten maar x mist deze track, terwijl dat volledig onnodig is.
Hier geef je hokjes iets te veel eer denk ik. Als je raw in dit verhaal vervangt door een willekeurige artiestennaam verloopt het verhaal exact hetzelfde. Dus wat dat betreft maakt een hokjesloos genre weinig verschil.
TiMOTHYb schreef:
M.i. neem je bij zowel het publiek als artiesten de trigger weg om anders te doen en te denken. Dat alles voornamelijk vanwege dat er vervolgens een stempel op gedrukt kan worden. Waar is deze stempel nu echt voor nodig? Nieuw publiek trekt toch wel naar een mainstage. Publiek dat zich wat meer heeft verdiept kan aan een stage met Unresolved en Radical Redemption ook wel zien dat het aardig aanpoten wordt aldaar. En zo niet; dan zoek je het toch even op?
Hier ben ik het dus niet mee eens. Die verwachtingspatronen zijn er toch wel, of er nu hokjes zijn benoemd of niet. Ik denk niet dat ‘afschaffing’ van hokjes voor meer variatie zou zorgen. Het stempel is eerder een gevolg van het gebrek aan variatie dan een oorzaak. Het is namelijk pas interessant om een stempel te drukken als er een behoorlijk aantal tracks in hetzelfde straatje vallen.
En wat dat laatste betreft; ik zou toch wel graag weten of Zatox early, classics, raw of euforisch gaat draaien voordat ik besluit of ik voor hem een feest ga bezoeken.