Wat ik zelf altijd erg kan waarderen is hartechno/schranz op een wat lager bpm. Bijvoorbeeld een Kobosil die vaak flink wat van zulke platen in zijn sets heeft.
Denk niet dat hij ze op lager BPM speelt. Er word nu gewoon veel hard techno gemaakt rond de 140bpm. Schranz is vooral het rauwere nog zwaardere werk. Maar goed dat zijn weer hokjes
Edit/ Overigens een erg lekkere set. Die stijl kan ik inderdaad ook erg waarderen!
Denk niet dat hij ze op lager BPM speelt. Er word nu gewoon veel hard techno gemaakt rond de 140bpm. Schranz is vooral het rauwere nog zwaardere werk. Maar goed dat zijn weer hokjes
Edit/ Overigens een erg lekkere set. Die stijl kan ik inderdaad ook erg waarderen!
Ja, ik bedoel ik niet dat hij ze op lager bpm speelt, maar dat ik het in z'n algemeen toffer vind als het rond de 140 ligt, ipv van bv 160 -170. Het concrete verschil tussen hardtechno/schranz is mij overigens nooit helemaal duidelijk geweest, vandaar
Het concrete verschil tussen hardtechno/schranz is mij overigens nooit helemaal duidelijk geweest, vandaar
Hardtechno begint vaak op 140bpm en gaat door tot ~155bpm, daarnaast ligt de focus vooral op drive en percussie (de signature sound van Hardtechno), bij Schranz ligt de focus soms meer op de kicks en ligt het bpm vaak hoger. Zo zie ik het in ieder geval.
Een quote die ik op Discogs tegenkwam, die het goed omschrijft: "Schranz thinks it is harder than hard techno. Hard techno disagrees."
Snap dat het verwarrend is maar harde techno is niet hetzelfde als hardtechno
Dit, geen enkel nummer wat je post is hardtechno of schranz .
Het is eigenlijk gewoon techno. Het heeft verder niet echt een genre naam, het is gewoon stevige snelle techno. Vaak wordt het onder industrial techno en voornamelijk rave geschaard nog maar dat is meer om aan te duiden welke kant van techno wordt gedraaid op feesten.
Industrial techno is het ook niet echt namelijk, want dat is meer dit:
Hardtechno bestaat niet echt meer. Afgaande op vroeger lijkt het tegenwoordig een beetje op iets wat tussen schranz en gewone techno in hangt, maar zelfs dat wordt nog gewoon techno genoemd. Iets als Klangkuenstler, Fractions, Alignment, Axel Picodot, Fatima Hajji, Under Black Helmet. In die richting.
Schranz is dit, makkelijk te herkennen aan de kicks en percussie plus het tempo. Daarom is het ook een beetje uitgestorven omdat je niet extreem veel kanten op kan gaan met het genre, al heeft het tegenwoordig wel weer een kleine opleving.
Dat is het mooie (of het kutte wellicht, maar net hoe erg je dingen in hokjes wilt hebben) aan techno. Het zijn veel soorten muziek die gewoon onder een noemer vallen. Met dus eigenlijk alleen industrial techno, techhouse en schranz als subgenres, die ook al best lang bestaan en zichzelf echt zijn gaan ontwikkelen als genres (behalve Schranz dan).
Ik denk sowieso dat het genre hard techno een beetje veranderd is naar wat er nu op Verknipt gedraaid wordt.
Hardtechno was sowieso al amper te onderscheiden van Schranz. Meestal was het; is het wat steviger, dan is het schranz.
Ik denk dat het beste voorbeeld van oude hardtechno altijd Fatima Hajji was, ook wat ze nu maakt is denk ik nog wel het beste voorbeeld daarvan (behalve haar laatste release).
Voornamelijk een iets gunstigere eindtijd (zoals de Spoontech-feesten) zou mij over kunnen halen.
Ja eens met dit, en wat BB zegt. Zou wel opletten met een Svetec/PetDUO wat ze draaien (als ze al te betalen zijn) want:
Paling schreef:
harde techno is niet hetzelfde als hardtechno
Deze namen kan je vergeten, die zijn inderdaad echt niet te betalen. Wellicht als we wat meer groeien, dat het mogelijk is. Maar we hebben wat mooie namen weten te strikken die ECHT schranz zijn