Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jun 2012 23:19 
 
Hardtraxx Newbie

Hey jongens en meisjes.

Ik heb sinds vorig jaar een MIDI controller aangeschaft (de Reloop Digital Jockey 2 Interface Edition), en het mixen lukt me inmiddels wel aardig. Het lijkt me dan ook echt gaaf om te starten met 'optreden', door te draaien op feesten.

Helaas zie ik hardstyle DJ's bijna nooit gebruik maken van MIDI-controllers, maar zijn dit vooral de welbekende CDJ's. Zien feest-organisaties een DJ die gebruik wil maken van zijn MIDI-controller als een probleem? Op dit moment heb ik de financiën, en eigenlijk ook niet de interesse om CD-spelers aan te schaffen, ondanks dat dit, naar mijn idee, de standaard is in clubs/discotheken/festivals. Mixen met MIDI-controller en Traktor is voor mij een stuk eenvoudiger, waardoor ik tussen het mixen door tijd heb om meer te experimenteren, en de mix hopelijk wat interessanter te laten klinken.

Dus, concluderend; heeft iemand ervaring met MIDI-controller DJ'ing op feesten? Is draaien met CDJ's vereist? Stel dat ik na een DJ die gebruik maakt van CDJ's zou moeten draaien; dan zal ik m'n MIDI-controller + laptop moeten aansluiten, hoe zit dat met bekabeling? Ik kan natuurlijk niet de audio-kabels van de CDJ's lostrekken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 jun 2012 23:40 
 
Hardtraxxer

Ik weet dat Titan altijd met een MIDI apparaat en een laptop optreed. Op een feest staan standaard altijd 2 CD spelers. Vaak wel een 3e en soms ook een 4e.
Er is in 99,9% altijd een pioneer mengpaneel aanwezig met 4 kanalen. Dus blijft er eentje vrij waar jij je MIDI apparaat op zou kunnen inpluggen. Desnoods haal je eventjes de audio kabels van 1 CDJ los.

Er is dus altijd wel een mogelijkheid om dit te gebruiken.
Maar zoals je zelf al aangeeft in de hardstyle scene gebeurdt het nauwelijks. Zover ik weet maakt ook alleen Titan er van gebruik.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jun 2012 02:34 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Zany maakt volgens mij ook gebruik van Traktor.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 jun 2012 13:44 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Ik ben zelf op de RDJ2 begonnen met draaien, maar ik kan je verzekeren dat als je wilt beginnen met draaien op feesten dat je niet met je MIDI controller aan moet komen ;) Er wordt heel erg op neergekeken, en men denkt dat je simpelweg op de sync knop drukt en dus eigenlijk amper aan het mixen bent.

Ik zou zeggen blijf weg van de syncknop, en haal in traktor dingen als de BPM meter en de grote waveform weg. Gebruik de pitchfaders etc, en leer op die manier echt goed draaien ;) Zo heb ik het ook gedaan, waardoor ik geen problemen heb gekregen toen ik voor t eerst op CDJ's moest draaien.
Ga je niet focussen op het beeldscherm, en leer draaien op gehoor. Als je dat doet, heb je geen probleem als je ergens live moet draaien!

Verder vind ik MIDI controllers binnen de Hardstyle ook niet echt een toegevoegde waarde hebben. De meeste platen van tegenwoordig zijn zo gestructureerd dat je er relatief weinig aan bijzondere dingen mee kan doen als je live aan t draaien bent. Bij andere genre's ligt t wat anders, daar kan je wat meer doen in de mix.
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 jul 2012 18:01 
 
Hardtraxx Newbie

Bedankt voor de reacties jongens! Ik probeer nu toch meer op gehoor te draaien, en 't lukt prima. 't Geeft overigens wel meer voldoening als je een plaat zo aan elkaar mixt :D

Dat wordt dus CDJ's aanschaffen, zodra ik 't geld heb.
Ongelezen bericht Geplaatst op 04 jul 2012 22:48 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

maxje schreef:
Ik weet dat Titan altijd met een MIDI apparaat en een laptop optreed.

Nee. Draait tegenwoordig regelmatig ook op CD-spelers. ;)

Bovendien heb ik een hekel aan MIDI controllers/traktor/virtual DJ en dat soort praktijken op feesten. Gewoon lekker CD spelers gebruiken en daar je kwaliteiten op bewijzen. (Als je op feesten moet draaien tenminste, thuis vind ik het ook wel eens leuk om af en toe wat te kloten met Digitaal mixen)
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2012 13:14 
 
Hardtraxxer

Het is opzich geen probleem want ik draai ook met een MIDI controller het is idd veel fijner en je kan er veel meer kleur aan je mix meegeven.
Ik gebruik mijn N4 als controller maar ook als analoge mixer tussen 2 cdj's in of andere cd spelers :).
Maar het zou geen kwaad kunnen want het publiek boeit het geen ruk waarop jij draait zolang jij de mensen goed entertaint en ze losgaan op je platen en je mix dan is het goed ook al draai je met je laptop en een muis.

En bij House word tegenwoordig bijna alleen maar laptop's en vaak MIDI controllers gebruikt omdat, hun echt per minuut een nummer erdoor moeten knallen.
Dat is op Pioneer wel snel te doen met cd's (usb niet overigens (overzicht)) Maar MIDI is nog sneller en ik denk ook alleen maar fijner.
Maar je moet doen wat goed voelt voor jezelf en niet al teveel naar andere luisteren of kijken maar gewoon richten op je eigen kunnen en ervaring :).
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2012 13:17 
 
Hardtraxxer

93Wesley93 schreef:
maxje schreef:
Ik weet dat Titan altijd met een MIDI apparaat en een laptop optreed.

Nee. Draait tegenwoordig regelmatig ook op CD-spelers. ;)

Bovendien heb ik een hekel aan MIDI controllers/traktor/virtual DJ en dat soort praktijken op feesten. Gewoon lekker CD spelers gebruiken en daar je kwaliteiten op bewijzen. (Als je op feesten moet draaien tenminste, thuis vind ik het ook wel eens leuk om af en toe wat te kloten met Digitaal mixen)


Klopt alleen vindt ik dat gek genoeg mensen met MIDI controllers betere en soepelere overgangen maken dan mensen met Pioneers. En dan zonder het gebruik van syncen :).
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2012 13:28 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

CD sneller dan USB lijkt me niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2012 22:48 
 
Hardtraxxer

Draidy schreef:
CD sneller dan USB lijkt me niet.


Ik zei qua overzicht maar idd met het wisselen niet en usb heeft meer geheugen dit heeft voordelen maar ook zo zijn nadelen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 06 jul 2012 23:11 
 
Hardtraxxer

Succes met oefenen :oh:
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 jul 2012 09:35 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Wes schreef:
Draidy schreef:
CD sneller dan USB lijkt me niet.


Ik zei qua overzicht maar idd met het wisselen niet en usb heeft meer geheugen dit heeft voordelen maar ook zo zijn nadelen.

Mwah hoeft niet.. Net als dat een track zoeken met een controller niet sneller hoeft te zijn. Als je gewoon voor de CDJ's zorgt dat je de boel netjes gesorteerd hebt via Rekordbox maakt t echt geen donder uit hoor
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 jul 2012 13:38 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Door je CD map bladeren :loving:
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 jul 2012 17:06 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Ik heb zelf de Denon MC-6000 en die gebruik ik altijd als ik naar een feest moet om te draaien.
Meestal krijg ik geen rare ogen, maar soms blijven andere dj's toch even staan om te zien of ik de Sync knop gebruik.
Maar zodra ze zien dat ik écht de pitchfader gebruik en niet de sync knop zijn ze overtuigt en is het goed.


Ps.
Toen ik de midi net had en ik wat ben gaan kloten merkte ik dat de sync knop niet altijd werkt.
Dan zet hij dat straapje (1 voor elke beat) net naast de eigenlijke beat. Dus als je dan synced, loopt hij er toch naast.
Dus gebruik gewoon je pitchfader en laat iedereen lekker denken wat hij wil :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 jul 2012 23:37 
 
Hardtraxx Newbie

Ik heb zelf een simpele Numark mixtrack pro met virtual dj. Voor thuis heel leuk maar voor op feesten vind ik het leuker om met cd's te draaien, dat heeft wat meer een uitdaging. Je leert alles veel beter in te luisteren en je moet ook goed luisteren om de de bpm's gelijk te krijgen. (ik draai het liefst 153/155 bpm). Ik heb gelukkig 3x kunnen oefenen bij BPM talent night in de Dynamo in Eindhoven. Daar is het niet erg als je een fout maakt en echt een fijne manier om te oefenen met cd spelers :) Ik ben nu toch voor een pioneer setje aan het zoeken voor een mooie prijs samen met m'n broer. Ook als je demo's in wil sturen voor contests enzo is het wat professioneler als je het met een setje opneemt en niet met de computer :thumbup:

Ik zou als ik jou was ergens een plek of iemand zoeken waar je met cd's kan oefenen en de midi lekker gebruiken voor thuis te oefenen en om mixjes te maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 jul 2012 17:56 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Qrious schreef:
Ook als je demo's in wil sturen voor contests enzo is het wat professioneler als je het met een setje opneemt en niet met de computer :thumbup:

Kan niet eens met een computer, nog geen enkele contest tegengekomen die dat accepteert.
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 jul 2012 19:12 
 
Hardtraxx Newbie

Draidy schreef:
Qrious schreef:
Ook als je demo's in wil sturen voor contests enzo is het wat professioneler als je het met een setje opneemt en niet met de computer :thumbup:

Kan niet eens met een computer, nog geen enkele contest tegengekomen die dat accepteert.

Kan makkelijk :P Je neemt m op en zet m op soundcloud zonder dr bij te zeggen hoe je t opgenomen hebt haha :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 jul 2012 21:58 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Qrious schreef:
Draidy schreef:
Qrious schreef:
Ook als je demo's in wil sturen voor contests enzo is het wat professioneler als je het met een setje opneemt en niet met de computer :thumbup:

Kan niet eens met een computer, nog geen enkele contest tegengekomen die dat accepteert.

Kan makkelijk :P Je neemt m op en zet m op soundcloud zonder dr bij te zeggen hoe je t opgenomen hebt haha :P

Ja inderdaad. Ik heb vaak zat mijn mixen opgenomen met mijn MIDI, en dat loopt dus via traktor.
Je kan gewoon contest inkomen met zo'n mix :)
Alsof ze kunnen horen van: "hey, dit is gemixt met cdjs!" :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 jul 2012 14:23 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Nooit gedaan.

Altijd eerlijk gehouden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 jul 2012 16:47 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Draidy schreef:
Nooit gedaan.

Altijd eerlijk gehouden.

Alsof mixen met midi minder "eerlijk" is als mixen met cd's..
Zolang je van de synch knop afblijft is het hetzelfde.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 jul 2012 19:55 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ja maar als er staat geen computer mix dan doe ik dat ook niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2012 09:01 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Draidy schreef:
Ja maar als er staat geen computer mix dan doe ik dat ook niet.

True, maar dan denk ik altijd dat ze vdj bedoelen ofso =P
Of mixen met de pc echt zonder hardware.
Je cd's kun je ook via traktor linken. Dan hoef je niet te kutten met cd's. Is dat dan ook oneerlijk?
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2012 14:47 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Nou ze willen gewoon vermijden dat iemand die het met computer erbij heel goed doet live op alleen CD spelers niks kan.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 feb 2013 12:42 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

In de house scene word de midi controller al veel meer geaccepteerd.
Sprak laatst de eigenaar van de discotheek over het hardstyle draaien in een discotheek. Zijn woorden:
Het gaat om de kok en niet om de keuken.
Iets wat ik zelf ook vind. Het kan een set in veel gevallen ook ten goede komen.
Al vind ik het persoonlijk inderdaad nog vaag kijken om met een laptop en midi controller een hardstyle dj aan de slag te zien. Kwestie van wennen, al is de pure kunst van het draaien van vroeger wel verdwenen. Andere aspecten worden belangrijker.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 feb 2013 16:40 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Draidy schreef:
Door je CD map bladeren :loving:


Dit.

Je ziet veel tracks in één oogopslag, en bij mij staat het ook nog eens chronologisch, en de genre's met kleuren aangegeven op de tracklistjes.
Het is wel wat meer werk om het allemaal te branden en uit te printen, maar het is zoveel fijner.
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner