Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2, 3, 4, 5 ... 65  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2009 13:14 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Goed, laten we een centraal topic maken met mix tips. Dus waar moet je op letten tijdens je overgangen? Platen keuze? Low mid high kanalen, hoe kan je die het beste gebruiken? CUE points? e.d.

Brand maar los!
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2009 19:29 
 
Hardtraxx Veteran

Als de van t ene nummer de bpm 150 bpm is en van t andere 148 krijg ik dat nooit goed gelijk..
Wat ik ook met de pitch zit te klote.

Heeft iemand daar tips voor ?
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2009 19:33 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

pitch gelijk zetten en daarna phase gelijk zetten (dat de beats op elkaar 'liggen') ;) ?
voor heel veel tips kun je hier kijken
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2009 20:06 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

freddyadu8 schreef:
Als de van t ene nummer de bpm 150 bpm is en van t andere 148 krijg ik dat nooit goed gelijk..
Wat ik ook met de pitch zit te klote.

Heeft iemand daar tips voor ?


Luisteren, luisteren en nog eens luisteren + pitch bijstellen. Tis een kwestie van oefenen.

Bij mij gaat het de ene keer wel gelijk goed, maar de volgende dag kan ik er ook soms een tijd mee lopen klooien.
En als je vaak genoeg bepaalde nummers mixt weet je ook hoeveel je moet pitchen ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2009 22:36 
 
Donateur

Gewoon de BPM van elk nummer van buiten leren xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 jul 2009 23:40 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Goed, mochten er mensen zijn die geen idee hebben hoe dergelijke muziek opgebouwd is...dis echt newbie beginnersstuff voor dj's...

Wist je dat een pattern altijd uit 8 beats of een vermenigvuldiging daarvan bestaat? Tel maar eens mee met een nummer. Elke 8 of 16 beats verandert er iets in een nummer. Dat kan inhouden dat de melodie opnieuw begint, of dat er een vocal begint, een break, of iets simpels als een clap die toegevoegd wordt. Van alles...

Als je net begint met draaien en je aan het leren bent hoe je moet beatmatchen is het aan te raden mee te tellen op de beat van het nummer dat over je boxen speelt terwijl je in je koptelefoon de beat hoort van het andere nummer. Als je hier lang genoeg op oefent merk je dat je het nummer op je koptelefoon aan het pitchen bent om te matchen aan het nummer waar jij mee meetelt.

Heeft nog een ander doel namelijk. Als je je nummer gebeatmatched hebt moet je hem gaan ingooien. Dit doe je dus altijd op een maat van 8, 16 of 32 beats, whatever, zolang je maar die 8 of vermenigvuldiging daarvan aanhoudt.

Let maar eens op DJ's die aan het draaien zijn, er is altijd iets aan hun lichaam dat beweegt op de maat van de beat van het nummer dat speelt. Hun hoofd dat knikt, hun voet die tikt op de grond, hun vinger die wijst of zoals ik bijvoorbeeld wel eens op de maat meetik op de zijkant van mijn draaitafel.

Als je die patterns/maten snapt...dan kan je echt leren beatmatchen en nummers feilloos op elkaar leggen.

:yawn:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2009 14:15 
 
Hardtraxx Elite

Thx Kaap
Ik ben nog een ware noob hierin dus ik snap er nog weinig van.

Miss een stomme vraag maar: Er wordt hier vaak gezegt dat je bpm moet gelijkstellen van nummers
is dit omdat wat jij net zei dat die tellen goed moeten overlopen? Is het dan niet zo dat je nummers langzamer of sneller moet afspelen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2009 14:44 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dorus ML schreef:
Thx Kaap
Ik ben nog een ware noob hierin dus ik snap er nog weinig van.

Miss een stomme vraag maar: Er wordt hier vaak gezegt dat je bpm moet gelijkstellen van nummers
is dit omdat wat jij net zei dat die tellen goed moeten overlopen? Is het dan niet zo dat je nummers langzamer of sneller moet afspelen?

Ja, je moet je BMP gelijkstellen om 2 nummers op elkaar te leggen, dus dat de beats van elk nummer precies op elkaar lopen. Het klopt dus dat je 1 van de nummers sneller of langzamer dan de ander moet afdraaien om dat gelijklopen te realiseren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2009 14:47 
 
Hardtraxx Elite

en dat herstel je later weer?
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2009 15:30 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Dorus ML schreef:
en dat herstel je later weer?

Nee, het is namelijk niet storend, tenzij je boven de 8% gaat werken, dan is het vaak te langzaam/snel....
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2009 16:08 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dorus ML schreef:
en dat herstel je later weer?

San Miquel schreef:
Nee, het is namelijk niet storend, tenzij je boven de 8% gaat werken, dan is het vaak te langzaam/snel....

What he said...
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2009 10:42 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

148 BPM op 150 zetten is altijd ongeveer 1,2% pitch, rond de 150 BPM is namelijk één BPM : 0.6%

of misschien net ietsje meer of minder dan 0,6, maar zo reken ik altijd ;) (+5 BPM = +3,4%)
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2009 11:08 
 
Hardtraxx Veteran

Josh-T schreef:
148 BPM op 150 zetten is altijd ongeveer 1,2% pitch, rond de 150 BPM is namelijk één BPM : 0.6%

of misschien net ietsje meer of minder dan 0,6, maar zo reken ik altijd ;) (+5 BPM = +3,4%)


Dankje ga is kijken of ik daar wat mee kan :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2009 13:22 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

als je bijvoorbeeld een wat nieuwere track draait met 152 bpm en je wilt forever az one erachter aan
draaien, die 148 bpm is ofzo..
moet ik heb dan verneuken door 4 bpm bij te draaien of door die 152-er 2 bpm lager te draaien
en forever az one maar 2 omhoog? of gewoon een andere track pakken?

i dont know >.<
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2009 13:26 
 
Hardtraxx Veteran

meestal draaien dj's hun tracks wat sneller af,, dus 148 > 152 xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2009 13:52 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Jesper-HardBeatz schreef:
als je bijvoorbeeld een wat nieuwere track draait met 152 bpm en je wilt forever az one erachter aan
draaien, die 148 bpm is ofzo..
moet ik heb dan verneuken door 4 bpm bij te draaien of door die 152-er 2 bpm lager te draaien
en forever az one maar 2 omhoog? of gewoon een andere track pakken?

i dont know >.<

Je moet bijna nooit vertragen... dit komt je set niet ten goede, forever as one op 152 draaien is geen enkel probleem...
Je verneukt de track niet hierdoor....
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2009 14:59 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

freddyadu8 schreef:
Josh-T schreef:
148 BPM op 150 zetten is altijd ongeveer 1,2% pitch, rond de 150 BPM is namelijk één BPM : 0.6%

of misschien net ietsje meer of minder dan 0,6, maar zo reken ik altijd ;) (+5 BPM = +3,4%)


Dankje ga is kijken of ik daar wat mee kan :thumbsup:

Waarom zou je dat willen omrekenen? Is dat boeiend dan? Je doet toch gewoon beatmatchen op je gehoor/gevoel,
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2009 21:22 
 
Hardtraxx Newbie

Heb denk ik nog wel een goeie tip voor het mixxen.. heb het zelf ook zo van andere mensen geleerd!

Als je een nummer gaat ingooien in outro bijvoorbeeld, draai dan altijd je hoge tonen wat verder open!

Hierdoor is de clap of snare van het nummer wat je erin gooit altijd wat harder en kan je makkelijker luisteren/beatmatchen!!


:thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jul 2009 13:07 
 
Hardtraxxer

Kaap schreef:
freddyadu8 schreef:
Josh-T schreef:
148 BPM op 150 zetten is altijd ongeveer 1,2% pitch, rond de 150 BPM is namelijk één BPM : 0.6%

of misschien net ietsje meer of minder dan 0,6, maar zo reken ik altijd ;) (+5 BPM = +3,4%)


Dankje ga is kijken of ik daar wat mee kan :thumbsup:

Waarom zou je dat willen omrekenen? Is dat boeiend dan? Je doet toch gewoon beatmatchen op je gehoor/gevoel,


precies, het is het beste om te leren draaien met apparatuur zonder bpm meter. nieuwelingen raken er alleen maar
door afgeleid.. kwestie van oefenen oefenen en nog es oefenen :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jul 2009 13:36 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Digi-D schreef:
Als je een nummer gaat ingooien in outro bijvoorbeeld, draai dan altijd je hoge tonen wat verder open!

Hierdoor is de clap of snare van het nummer wat je erin gooit altijd wat harder en kan je makkelijker luisteren/beatmatchen!!

Maar hij moet ook weer niet overheersen.. ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jul 2009 17:30 
 
Hardtraxx Veteran

Inderdaad!
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jul 2009 19:16 
 
Hardtraxx Newbie

San Miquel schreef:
Digi-D schreef:
Als je een nummer gaat ingooien in outro bijvoorbeeld, draai dan altijd je hoge tonen wat verder open!

Hierdoor is de clap of snare van het nummer wat je erin gooit altijd wat harder en kan je makkelijker luisteren/beatmatchen!!

Maar hij moet ook weer niet overheersen.. ;)


Je moet hem ook via je koptelefoon luisteren.. en als je zeker weet dat ie gelijk loopt draai je je hoge tonen naar gewoon normaal en ga je um infaden ! (Y)

Makkelijk toch =D
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jul 2009 19:54 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Q-Dominic schreef:
Kaap schreef:
freddyadu8 schreef:
Waarom zou je dat willen omrekenen? Is dat boeiend dan? Je doet toch gewoon beatmatchen op je gehoor/gevoel,


precies, het is het beste om te leren draaien met apparatuur zonder bpm meter. nieuwelingen raken er alleen maar
door afgeleid.. kwestie van oefenen oefenen en nog es oefenen :)


Ik heb ook geen BPM meter, ik weet alleen maar hoeveel % ik mijn track op pitch, en beatmatchen doe ik ook op gevoel.
Maar door dat trucje weet ik altijd ongeveer op hoeveel BPM ik zit, het is gewoon een rekensommetje.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jul 2009 21:23 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Digi-D schreef:
San Miquel schreef:
Digi-D schreef:
Als je een nummer gaat ingooien in outro bijvoorbeeld, draai dan altijd je hoge tonen wat verder open!

Hierdoor is de clap of snare van het nummer wat je erin gooit altijd wat harder en kan je makkelijker luisteren/beatmatchen!!

Maar hij moet ook weer niet overheersen.. ;)


Je moet hem ook via je koptelefoon luisteren.. en als je zeker weet dat ie gelijk loopt draai je je hoge tonen naar gewoon normaal en ga je um infaden ! (Y)

Makkelijk toch =D

Dat begrijp ik wel ja, toch informatief voor de beginners ;)

Overigens heb je die techniek na een tijdje oefenen niet meer nodig, dat gevoel met inmixen ontwikkel je vanzelf :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jul 2009 22:40 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Klopt dat is ook zo! En BTW Digi.. zo heb ik het idd ook geleerd... met die hoge tonen :D


BTW : Miquel Hard Rhytm moeten we allebei draaien he hahah :P
1, 2, 3, 4, 5 ... 65  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner