Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 jul 2014 23:21 
 
Hardtraxx Addict

Omdat ik binnenkort ga beginnen met mijn muziek collectie te legaliseren en mijn hobby buiten de slaapkamer te krijgen heb ik opgezocht waar ik allemaal rekening mee dien te houden. Ik heb gemerkt dat ik me in een vrij groot en onoverzichtelijk web van regelgeving ga begeven. Gezien jullie waarschijnlijk ook wat met deze informatie kunnen heb ik het hier overzichtelijk neergezet, leek me handig!

- Aanvullingen zijn welkom! -

Muziek: Auteursrecht
Op muziek rust de regelgeving van het auteursrecht omdat muziek, zowel instrumentale als electronisch geproduceerde, een vorm van kunst is.
Citaat:
Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.


Muziek: Tracks & Releases

Sinds 2014 is in Nederland het uploaden en het downloaden van muziek uit illegale bron niet toegestaan. Dat houdt in dat de tracks die je bezit uit legale bron verkregen dient te zijn. Voorbeelden van legale bronnen zijn sites zoals Beatport, Itunes, Google Music Store maar ook CD's en DVD's aangeschaft bij erkende winkels zijn legale bronnen.

Muziek, ter gehore brengen van

Binnen huishoudelijke kring is het toegestaan auteursrechtelijk beschermd materiaal te delen met en ter gehore te brengen aan derde. Voor het ter gehore brengen van auteursrechtelijk beschermd materiaal buiten huishoudelijke kring geldt andere regelgeving.

Om muziek te laten horen ofwel openbaar te maken, heeft u toestemming nodig van de maker van de muziek, de muziekauteur of -uitgever. In plaats van toestemming van de muziekauteur wordt er vaak een licentie verleend voor het openbaar laten horen van muziek omdat anders door alle betrokken partijen toestemming moet worden verleend. Er dient een licentie aangevraagd te worden bij zowel Stemra/Buma als Sena. Deze licenties zijn locatie gebonden: De locatie dient deze dan ook bezitten, niet de optredende artiest(DJ).

Mash-Ups & Edits
Citaat:
Voor het maken van een bewerking van een auteursrechtelijk beschermd werk, bijvoorbeeld een film op basis van een roman, is de toestemming nodig van de auteur van de roman. Er wordt immers gebruik gemaakt van het 'geesteskind' van iemand anders, en daar worden vervolgens eigen veranderingen in aangebracht. De bewerker heeft dus de toestemming van de oorspronkelijke maker nodig als hij bijvoorbeeld een bestaand verhaal of gedicht wil bewerken, als hij een kunstwerk wil maken naar een bestaand kunstwerk van een andere kunstenaar, als hij een nieuw arrangement of een remix wil maken van een muziekstuk van iemand anders, of als hij een collage wil maken van foto's of illustraties die door anderen gemaakt zijn. Een aparte vorm van 'bewerken' is de parodie; daarvoor is geen toestemming van de oorspronkelijke maker vereist.


De meeste platenmaatschappijen en Labels hanteren echter een Fair-Use policy voor niet commerciƫle doeleinde. Dit houdt in dat voor het maken van een mash-up en/of edit geen toestemming nodig is mits deze niet wordt verspreid en de originele auteur wordt erkent, door middel van een vermelding bijvoorbeeld.

Citaat:
De bewerker kan een eigen auteursrecht krijgen op zijn bewerking, mits de bewerking voldoende origineel is. (...) Dit auteursrecht op een originele bewerking komt vanzelf tot stand, ook als vooraf geen toestemming van de rechthebbende op het oorspronkelijke werk is gevraagd. Zonder die toestemming is het auteursrecht van de bewerker echter niet veel waard, hij mag zijn bewerking dan immers niet openbaar maken omdat dit een auteursrechtinbreuk op het oorspronkelijke werk zou zijn.


Bronnen:

http://www.sena.nl/Sena/wetnaburigerechten
http://www.bumastemra.nl/gebruikers/ope ... an-muziek/
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22087/
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/152927/
Forumoverzicht » Algemeen » DJ's Corner