Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 jul 2016 21:37 
 

Goedendag luitjes.

Sinds onlangs woon ik doordeweeks in een nieuwe kamer in het pittoreske Wageningen. Aangezien ik fatsoenlijk geluid ambieer, mijn huisgenoten niet graag midden in de nacht stoor met mijn kick maak praktijken en ik niet vies ben van wat klussen ben ik van plan om deze ruimte wat akoestiek verantwoord in te richten, en dat is waar ik hier graag wat advies over wil inwinnen.

De kamer is 14m² groot. De lengte, breedte en hoogte weet ik momenteel niet (momenteel zomervakantie bij ouders doorbrengen). De muren zijn (ik denk) 1 enkele laag stenen met stukadoor erover. De kamer is georiënteerd naar het Noordoosten, wat ik vanaf nu aanduid als "voor". Mijn huidige monitoren bestaan uit een setje KRK RP5 G3.

De bovenkant van de kamer bestaat uit 3 ramen waarvoor ik mijn bureau wil neerzetten.

Het huidige akoestiek plan:

1. Gordijnen voor de muur achterkant van de kamer hangen, welke de gehele breedte van de kamer dekken en samen komen in het midden van de deur. De deur staat ongeveer precies in het midden van de muur. Op deze manier kan ik de deur volledig laten bedekken met de gordijnen. Doordat het gordijnen zijn kan ik ze zo af en toe een keer in de was doen.

2. Eiermatten plakken op de deur. Om nogmaals geluidsoverlast te verminderen ben ik van plan om de gehele deur onder te plakken met eiermatten aan de binnenkant. Naast de geluiddempende werking ziet het er ook nog eens super ruig uit.

3. Eiermatten links en rechts van mijn monitoren op de muur. Dit om wat geluid links en rechts op te vangen, en reflectie te voorkomen. Misschien is het beter om hier steenwol panelen neer te hangen?

Verder ben ik aan het kijken naar bass traps, alleen weet ik niet zo goed wat ik hiermee moet doen. Bass traps kan ik makkelijk zelf maken (denk ik). Mijn vader kan makkelijk aan gratis (gebruik) steenwol komen en ik ben de beroeste niet om deze in een houten bekisting te verwerken met een doek erover. Ook voor in hoeken lijkt mij het niet moeilijk om deze te maken.

Hier een overzichtje van mijn kamer:

Afbeelding

Rood betekent dus gordijnen. Blauw zijn de eiermatten / steenwol panelen welke ik links en rechts van de boxen wil plaatsen.

Hebben mensen nog tipjes over de locaties en dimensies van de panelen? Graag hoor ik deze!
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jul 2016 02:44 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Wat voor mij een groot verschil maakte is om absorbers op dezelfde hoogte achter mijn monitoren/scherm te plaatsen :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jul 2016 09:17 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dat heb ik in mijn kamer ook gemerkt, komt omdat mijn monitoren dicht bij de muur staan. door de reflecterende frequenties kreeg ik enkele dipjes, vooral in het mid/laag gebied.
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jul 2016 09:51 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Een slaapkamer studio krijg je nooit perfect qua akoestiek.
Je kunt ook niet zomaar wat neer hangen en hopen dat het werkt.

Ik zou sowieso de hoeken in je kamer achter je bureau zo maken dat het geen knelpunt voor geluid wordt. Dus zoals hier:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=581BF642

Wat je wel kunt doen (dit werkt vrijwel altijd, ook zoals Avixdj zegt. absorbers achter je schermen hangen op de muur.
Verder kan dit je misschien helpen: http://therecordingrevolution.com/tag/a ... treatment/
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jul 2016 12:51 
 

The Venator schreef:
Een slaapkamer studio krijg je nooit perfect qua akoestiek.


Gelukkig heb ik nergens perfect vermeld.

The Venator schreef:
Je kunt ook niet zomaar wat neer hangen en hopen dat het werkt.


Met logisch nadenken, wat natuurkundig inzicht en wat handigheidjes op internet kom je gelukkig al best ver.


The Venator schreef:
Ik zou sowieso de hoeken in je kamer achter je bureau zo maken dat het geen knelpunt voor geluid wordt. Dus zoals hier:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=581BF642


Je bedoelt zo'n teruggevouwen hoek?

The Venator schreef:
Wat je wel kunt doen (dit werkt vrijwel altijd, ook zoals Avixdj zegt. absorbers achter je schermen hangen op de muur.


Welke schermen bedoel je?
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jul 2016 17:16 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Dat je de absorbers achter je (werk)scherm heb zitten inclusief je monitoren :P

Heb even een foto voor je gemaakt en dit is wat wij bedoelen:

Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 jul 2016 21:11 
 

Gaat een beetje lastig als daar al ramen hangen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 03 aug 2016 15:32 
 
Hardtraxxer

Je hebt het makkelijker dan ik denk ik.

http://nl.tinypic.com/r/118po1y/9
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner