Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 sep 2012 15:52 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Joery, En ik wil graag beginnen met het produceren van Hardstyle.
Ik ga er van uit dat er hier elke dag 100 nieuwe mensen komen die denken "even snel een hardstyle plaatje te leren maken" maar ik weet hoe geevanceerd het procces kan zijn.

Ik kom hier ook niet om te vragen, Hoe doe ik dit, of hoe maak ik dat. Ik kom hier alleen om de juiste richting te vragen.

Ik werk met Fruity Loops en heb de afgelopen maand een stuk of 10 video tutorials gedaan en daar al veel van geleerd. En sommige nummers die ik zelf (zonder tut) heb gemaakt klinken al super! (voor een beginner, maar nog niet goed genoeg om hier te posten hoor)

Ik ben hier niet omdat ik een beroemde DJ wilt worden of dat er 10000e mensen naar mijn muziek kunnen luisteren. Ik ben hier omdat ik muziek wil maken die 100% in mijn oren klopt. Door mezelf /voor mezelf. De liedjes die ik ga maken zal door iedereen gebruikt en gedownload mogen worden omdat het puur voor me zelf is. Mijn droom is om een "album" te maken, zodat ik met mn koptelefoon op, snachts in de tuin kan gaan stampen op mijn eigen (voor mij) "perfecte" muziek.

Nu vond ik grappen uithalen en klote op school een stuk intresanter dan muziek les, en heb ik nooit uit mijn eigen een muziek school of les gehad. Daardoor ontbreken sommige fundamentele basis kennis om daadwerkelijk goed te worden in het maken van muziek.

Hoe fruitly loops werkt, en hoe je een goed nummer maakt ga ik zelf door veel te oefenen en te testen wel achter komen. Mijn vraag is, welke muziek kennis is essentieel om te hebben om daadwerkelijk goed te worden?

Piano spelen,
Noten lezen
????
???

En welke cursussen / lessen/boeken / theorien kunnen jullie mij aanraden om me in te verdiepen zodat ik muziek kan maken die daadwerkelijk "klopt"

Verder vind ik het heel erg fijn om met een coach/trainer te werken als ik iets wil leren. Iemand die me tips kan geven waar ik aan moet werken, die me feedback kan geven. Ik weet dat dit op het forum kan, maar ik vind het fijner om (vooral op het begin) iemand te hebben die mij de juiste richting op kan sturen.
Dit kan gewoon door 1x in de week een uurtje met elkaar op skype te praten, waarbij de coach mij verteld waar ik me moet in verdiepen, dat zal ik dan doen, en met de opgedaande kennis zal ik elke week een nieuwe sound/beat maken die we kunnen evalueren en bespreken wat er goed/slecht aan is.

Ik ben heel serieus hier over, en wil eventueel als de coach veel ervaring heeft hier ook voor betalen!

Andere die niet willen coachen, maar toch goede tips hebben voor beginners waar ik me in kan verdiepen om mezelf te verbeteren dan hoor ik dat graag!

Ik ben net begonnen, maar heb al vast een werk ruimte ingericht puur voor het maken van muziek:
Afbeelding
Deze zal in de loop der tijd uitgebreid en beter worden.

Bedankt allemaal,

P.s.

@moderator, ik heb goed gezocht om te kijken waar ik dit moest plaatsen maar kwam er niet helemaal uit, als dit het verkeerde topic is dan hierbij mijn excuses.
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 sep 2012 19:45 
 
Hardtraxxer

wat je eerst moet doen is je DAW leren kennen,
Weten hoe de patterns & playlist werken, hoe je plugins kunt inladen en bv linken naar een mixer channel, automation clips & dergelijke.

Als je daarmee overweg kan is het tijd om je te gaan verdiepen in sounddesign; hoe maak je van 0 een lead of een kick?

Dan verder komt er ook nog eens mixdown en eq'ing, compressors,... aan te pas.

:P Tis gewoon een proces waar je door moet, en hoe lang je er ook mee bezig bent, er blijven altijd dingen om bij te leren :) verder heb je niet zoveel kennis nodig. Keys kunnen spelen geeft een groot voordeel, omdat je makkelijker een melo die in je hoofd zit in je DAW krijgt (vind ik toch).

Muziek theorie is niet zo belangrijk, gevoel voor muziek wél.

Het is heel handig als bijvoorbeeld je kicks kan pitchen op het gehoor, of toch op zen minst hoort wanneer iets in harmonie is of niet :P

Het aller belangrijkste vind ik (naast goede creatieviteit natuurlijk), dat je ZELFKRITIEK hebt :) je wil niet weten hoeveel projecten waar ik zelfs weken aan gewerkt heb, ik al niet in de vuilnisbak gegooid heb.
Wees niet te snel tevreden & sta open voor kritiek. Dat is veel belangrijker voor een producer dan theoretische kennis van muziek.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 sep 2012 13:41 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik heb je even een prive bericht gestuurd :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 sep 2012 14:28 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

momentum schreef:
wat je eerst moet doen is je DAW leren kennen,
Weten hoe de patterns & playlist werken, hoe je plugins kunt inladen en bv linken naar een mixer channel, automation clips & dergelijke.


Dit heb ik nu aardig onder de knie, Ik ben gegaan voor Fruity Loops omdat hier veel over te vinden is op het internet, en het me een goed programma leek om alle basis vast te leren. Na wat tutorials gedaan te hebben lukt het bovenstaande me inmiddels.

momentum schreef:

Als je daarmee overweg kan is het tijd om je te gaan verdiepen in sounddesign; hoe maak je van 0 een lead of een kick?


Hier ben ik nu mee bezig, ben op internet/youtube al veschillende tutorials aan het doen. Kick maken, Lead maken, Melody maken etc.
momentum schreef:
Dan verder komt er ook nog eens mixdown en eq'ing, compressors,... aan te pas.

Hier heb ik dus nog 0 verstand van, weet niet wat het inhoud, en wat het betekend. Maar ga dit opzoeken en nadat ik een beetje kicks maken etc onder de knie heb zal ik me hier in verdiepen.

momentum schreef:
:P Tis gewoon een proces waar je door moet, en hoe lang je er ook mee bezig bent, er blijven altijd dingen om bij te leren :) verder heb je niet zoveel kennis nodig. Keys kunnen spelen geeft een groot voordeel, omdat je makkelijker een melo die in je hoofd zit in je DAW krijgt (vind ik toch).

Muziek theorie is niet zo belangrijk, gevoel voor muziek wél.

Een basis cursus keyboard spelen volgen is dus geen weggegooid geld? Dan ga ik die in de buurt opzoeken.

momentum schreef:
Het is heel handig als bijvoorbeeld je kicks kan pitchen op het gehoor, of toch op zen minst hoort wanneer iets in harmonie is of niet :P

Het aller belangrijkste vind ik (naast goede creatieviteit natuurlijk), dat je ZELFKRITIEK hebt :) je wil niet weten hoeveel projecten waar ik zelfs weken aan gewerkt heb, ik al niet in de vuilnisbak gegooid heb.
Wees niet te snel tevreden & sta open voor kritiek. Dat is veel belangrijker voor een producer dan theoretische kennis van muziek.


Tot nu toe heb ik alles waar ik aan begonnen ben weer weg gegooid. 2 weken geleden begon ik vrijdag rond 20.00 aan het maken van een melodie. Tot 06.00 smorgens aan gewerkt voordat ik hem "goed"vond. Smorgens nog een keer geluisterd en toch maar gedelete en overnieuw begonnen. Maakt me niks uit, zie het als leer uren.

Socializerz schreef:
Ikzelf produce nu bijna 1 jaar, en na elke track zie ik vooruitgang bij mezelf, als ik dan een project van een aantal maanden terug open, vraag ik mezelf af waar ik mee bezig was haha! Gewoon veel experimenteren. Probeer voor de grap eens een simpele plaat van een andere producer na te maken, dat leert je veel over de opbouw denk ik.

Lees dit eens producers-corner/uitgebreide-hardstyle-tutorial-t25332.html helpt je al een eindje op weg denk ik! en verder maken wat je zelf leuk vind, aan muziek zitten geen regels.


Bedankt voor de PM en het artikel! Kan ik zeker goed gebruiken! Lijkt me ook vet om jezelf voor uit te zien gaan. Houd je gemotiveerd!


Thanks allemaal!
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 sep 2012 18:39 
 
Hardtraxx Addict

Dat je aan iets bezig bent en denkt dat het goed is tot dat je het de volgende dag na luistert is iets wat vrijwel ieder producer blijft houden.

Je moet gewoon veel proberen. Probeer ook de theorie er achter te snappen. Dus hoe werkt een compressor en waar kan ik het voor gebruiken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 sep 2012 19:20 
 
Hardtraxx Elite

opbouw is ook erg belangrijk, luister hoe hardstyle tracks zich opbouwen. Als je echt mixbare tracks wilt produceren moet de opbouw precies kloppen met tellen etc.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat je fl studio wel snel onder de knie hebt, dat is niet zo lastig. De vst's die je vervolgens gaat gebruiken zijn het lastigst.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2012 10:20 
 
Hardtraxx Addict

emmerick schreef:
opbouw is ook erg belangrijk, luister hoe hardstyle tracks zich opbouwen. Als je echt mixbare tracks wilt produceren moet de opbouw precies kloppen met tellen etc.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat je fl studio wel snel onder de knie hebt, dat is niet zo lastig. De vst's die je vervolgens gaat gebruiken zijn het lastigst.


Als je eenmaal een programma kent zijn alle andere programma's ook niet echt moeilijk om te leren. Snap ook niet wat er nu makkelijker is aan FL dan aan cubase of S1. In het begin moet je vooral leren hoe het produceren werkt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2012 18:35 
 
Hardtraxx Elite

Phase 2 schreef:
emmerick schreef:
opbouw is ook erg belangrijk, luister hoe hardstyle tracks zich opbouwen. Als je echt mixbare tracks wilt produceren moet de opbouw precies kloppen met tellen etc.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat je fl studio wel snel onder de knie hebt, dat is niet zo lastig. De vst's die je vervolgens gaat gebruiken zijn het lastigst.


Als je eenmaal een programma kent zijn alle andere programma's ook niet echt moeilijk om te leren. Snap ook niet wat er nu makkelijker is aan FL dan aan cubase of S1. In het begin moet je vooral leren hoe het produceren werkt.


Ik gebruik fl studio maar snap helemaal niks van cubase, heb er ook niet veel tijd ingestoken eigenlijk maar het is niet zo als je een bepaalde Daw goed kent dat je een ander dan ook automatisch goed kent.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2012 22:04 
 
Hardtraxxer

In principe hoef je niks te kennen/kunnen om te beginnen met produceren. Het helpt natuurlijk wel, en het is ook zeker nuttig als je al wat ervaring hebt met muziek maken. Ik zelf ben begonnen vanuit het niks, maar heb wel altijd veel met muziek(maken) gehad.
De keuze om met FL te beginnen is een goede, hoewel het niet zoveel uitmaakt waarmee je begint. Ik zelf ben van mening dat FL een bepaald tempo heeft waarmee je kan werken, en ik vind FL ook erg handig om snel wat ideetjes neer te zetten.

Verder is het, zoals hier boven al gezegd is, belangrijk om je DAW, maar zeker ook je plugins te leren kennen.
Ik denk zelf dat FL vrij makkelijk te snappen is, maar uiteindelijk zijn het toch je plugins waar sounds uit komen.
Daarom is het belangrijk erachter te komen wat bepaalde plugins nu doen. Wat doet de Unison, wat houdt detuning precies in... Dat soort dingen. Tutorials kúnnen helpen, maar je leert veel sneller als je gewoon aan wat knoppen draait, bepaalde functies combineert en dergelijke.
Dit geld voor ieder onderdeel van de muziek.
Wat ook goed is, is om de termen te leren. Dus dingen als kick, punch, break, noem maar op... Eigenlijk is er voor ieder geluidje of iedere handeling wel een naam, dus daar ben je nog wel ff mee bezig.

Dan ook nog: veel oefenen! Door veel te maken, veel te experimenteren en vooral niet bang te zijn voor feedback/kritiek, kun je veel leren... Maak nummers, en zet ze online(bijvoorbeeld hier op het forum).
Iedereen heeft z'n eigen smaak, dus je zult veel verschillende dingen horen. Je kunt er wel veel van leren, dus is het zeker nuttig.
Probeer ook wat contacten te leggen met andere producers, je kunt namelijk altijd van anderen leren(en zij van jou!)

Blijf het in ieder geval altijd proberen, en geef niet op als je niet de sound krijgt die je wil. Muziek maken is een lastig iets, wat vele jaren in beslag neemt.

Nog één laatste tip: probeer niet te veel naar anderen te kijken. Niets is frustrerender dan wanneer je jezelf gaat vergelijken met anderen. Je bent namelijk geen Headhunterz, of geen B-Front. Je bent jezelf... Probeer origineel te zijn, maar bovenal: blijf genieten van de muziek!


Dan nog over dat coachen: Als je nog niemand hebt gevonden:Ik wil het best doen. Ben nu toch al 2 jaar bezig met produceren, en lijkt me ook leuk om te doen(is weer eens wat anders :D ) Stuur me maar een PM als je geinteresseerd bent, dan geef ik je mijn Skype.

Succes!

Desley
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2012 11:37 
 
Hardtraxx Addict

emmerick schreef:
Phase 2 schreef:
emmerick schreef:
opbouw is ook erg belangrijk, luister hoe hardstyle tracks zich opbouwen. Als je echt mixbare tracks wilt produceren moet de opbouw precies kloppen met tellen etc.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat je fl studio wel snel onder de knie hebt, dat is niet zo lastig. De vst's die je vervolgens gaat gebruiken zijn het lastigst.


Als je eenmaal een programma kent zijn alle andere programma's ook niet echt moeilijk om te leren. Snap ook niet wat er nu makkelijker is aan FL dan aan cubase of S1. In het begin moet je vooral leren hoe het produceren werkt.


Ik gebruik fl studio maar snap helemaal niks van cubase, heb er ook niet veel tijd ingestoken eigenlijk maar het is niet zo als je een bepaalde Daw goed kent dat je een ander dan ook automatisch goed kent.


Ik ben begonnen met Fl studio en na een paar jaar overgestapt naar ableton daar kon ik naar een dag helemaal mee werken. Vervolgens overgestapt naar cubase daar kon ik ook gelijk mee aan de slag en werk nu al weer een tijdje met Studio One en daar kon ik ook gelijk mee aan de slag.

Ik kan me niet voorstellen dat je niets van cubase snapt. Het grootste verschil tussen FL en veel andere DAW's is dat je niet met patterns werkt, maar ja of het nu patterns of sporen zijn dat is ook niet echt een moeilijk verschil.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2012 11:41 
 
Hardtraxx Addict

Bakker Fijnebol schreef:
Daarom is het belangrijk erachter te komen wat bepaalde plugins nu doen. Wat doet de Unison, wat houdt detuning precies in... Dat soort dingen. Tutorials kúnnen helpen, maar je leert veel sneller als je gewoon aan wat knoppen draait, bepaalde functies combineert en dergelijke.
Dit geld voor ieder onderdeel van de muziek.
Wat ook goed is, is om de termen te leren. Dus dingen als kick, punch, break, noem maar op... Eigenlijk is er voor ieder geluidje of iedere handeling wel een naam, dus daar ben je nog wel ff mee bezig.


Wat ook wel eens helpt om plug ins beter te leren is de manual ervan te lezen. Tutorials zou ik enkel gebruiken voor een nieuw idee of een bepaalde techniek.

Je moet leren hoe een geluid is opgebouwd en dus niet als ik dit en dit knopje zo zet dan heb ik de lead uit een (bekende) andere plaat (dit zie je vaak op tutorials).
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2012 12:49 
 
Hardtraxxer

Phase 2 schreef:
Bakker Fijnebol schreef:
Daarom is het belangrijk erachter te komen wat bepaalde plugins nu doen. Wat doet de Unison, wat houdt detuning precies in... Dat soort dingen. Tutorials kúnnen helpen, maar je leert veel sneller als je gewoon aan wat knoppen draait, bepaalde functies combineert en dergelijke.
Dit geld voor ieder onderdeel van de muziek.
Wat ook goed is, is om de termen te leren. Dus dingen als kick, punch, break, noem maar op... Eigenlijk is er voor ieder geluidje of iedere handeling wel een naam, dus daar ben je nog wel ff mee bezig.


Wat ook wel eens helpt om plug ins beter te leren is de manual ervan te lezen. Tutorials zou ik enkel gebruiken voor een nieuw idee of een bepaalde techniek.

Je moet leren hoe een geluid is opgebouwd en dus niet als ik dit en dit knopje zo zet dan heb ik de lead uit een (bekende) andere plaat (dit zie je vaak op tutorials).



Klopt, is zeker waar... Als je een gepirate plugin hebt, zit er vaak geen manual bij... Maar die is op internet vast wel te vinden...
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2012 12:59 
 
Hardtraxx Addict

Bakker Fijnebol schreef:
Phase 2 schreef:
Bakker Fijnebol schreef:
Daarom is het belangrijk erachter te komen wat bepaalde plugins nu doen. Wat doet de Unison, wat houdt detuning precies in... Dat soort dingen. Tutorials kúnnen helpen, maar je leert veel sneller als je gewoon aan wat knoppen draait, bepaalde functies combineert en dergelijke.
Dit geld voor ieder onderdeel van de muziek.
Wat ook goed is, is om de termen te leren. Dus dingen als kick, punch, break, noem maar op... Eigenlijk is er voor ieder geluidje of iedere handeling wel een naam, dus daar ben je nog wel ff mee bezig.


Wat ook wel eens helpt om plug ins beter te leren is de manual ervan te lezen. Tutorials zou ik enkel gebruiken voor een nieuw idee of een bepaalde techniek.

Je moet leren hoe een geluid is opgebouwd en dus niet als ik dit en dit knopje zo zet dan heb ik de lead uit een (bekende) andere plaat (dit zie je vaak op tutorials).

Klopt, is zeker waar... Als je een gepirate plugin hebt, zit er vaak geen manual bij... Maar die is op internet vast wel te vinden...

Manuals zijn vaak te downloaden van de site van het bedrijf die de plug gemaakt heeft.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 sep 2012 16:26 
 
Hardtraxxer

Wat betreft noten lezen/piano spelen heb je niet echt nodig maar je moet wel het geluk hebben muzikaliteit in je te hebben. Kan zelf geen noot lezen en geen piano lessen gehad, ookal zal ik het altijd nog wel eens willen hebben.

Als je wel piano kan spelen is het alleen maar een groot voordeel
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 sep 2012 09:53 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Phase 2 schreef:
Ik ben begonnen met Fl studio en na een paar jaar overgestapt naar ableton daar kon ik naar een dag helemaal mee werken. Vervolgens overgestapt naar cubase daar kon ik ook gelijk mee aan de slag en werk nu al weer een tijdje met Studio One en daar kon ik ook gelijk mee aan de slag.

Ik kan me niet voorstellen dat je niets van cubase snapt. Het grootste verschil tussen FL en veel andere DAW's is dat je niet met patterns werkt, maar ja of het nu patterns of sporen zijn dat is ook niet echt een moeilijk verschil.

Klopt, toen ik een paar jaar geleden van fl studio naar cubase ging moest ik een dagje kijken hoe alles werkte en toen snapte ik het wel. als je er langer mee werkt dan snap je natuurlijk steeds meer dingen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 sep 2012 10:10 
 
Hardtraxx Newbie
Avatar gebruiker

Vind het nog erg lastig om iets te maken, Sommige dingen klinken oke, de rest dramatisch. Krijg het niet voor elkaar om een leuk nummer of iets te maken wat aan te horen is. Ben ook net paar weken bezig dus moet geduldig zijn en nog veel oefenen.

Zal proberen deze week 1 ding te maken dat ik hier kan tonen voor feedback.

Thnx all voor de reactie's/tips en support!
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner