Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jul 2012 20:05 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

De titel zegt het al: De theorie/technieken achter het producen van een kick.

Hiermee wil ik de belangrijkste punten en technieken van een kick op een rijtje krijgen.

- Wat zijn nou echt de onderdelen van een kick/opbouw van kick
- Waar zijn alle effecten goed voor-> wat gebeurt er met je kick

Dit topic is dus voor mensen die zoals ik niet sterk zijn in het producen van kicks of gewoon de achterliggende theorie willen weten van een kick.

Ik hoop dat iemand deze kennis wilt delen!
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jul 2012 21:22 
 
Hardtraxx Addict

Er is niet 1 theorie achter een kick. Mede omdat er niet maar 1 kick bestaat.

Mensen die er niet zo goed in zijn moeten er nog meer tijd aan besteden. Is niet het antwoord dat je wilt horen, maar het is wel zo.

Tuurlijk is het handig als je weet wat een eq doet, distortion, compressor etc. Maar die informatie is makkelijk te vinden. Je zult toch ook moeten leren hoe het werkt. Als je kick maakt schuif dan soms eens met de volgorde van effecten. Een bepaalde distortion of eq voor een distortion geeft mogelijk weer een hele andere klank als deze na de distortion staat.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 jul 2012 21:24 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ja, ik snap dat er niet 1 theorie is, maar ik doelde meer op alle basis opbouw van een kick op een rijtje te hebben met de nodige uitleg van distortion, eq enz.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 01:07 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Lees het kick topic eens door van de eerste tot laatste post, zit veel nuttige info bij waar ik wat aan heb gehad! Ben zelf nu ook voor het eerst bezig met producen van een kick. Btw kun je ook op Youtube met de simpelste keywords veel tutorials voor verschillende DAWs vinden. ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 16:26 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Socializerz schreef:
ik denk dat er hier meer gedoeld word wat er bijvoorbeeld gebeurt als je 1 knop omdraait.

Dus hoe maak ik een kick? :huh:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 16:56 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

@Socializerz

Jij snapt wat ik bedoel , en eiglijk ook wat sanderson een beetje zegt alleen dan wat met achterliggende informatie erbij en dat allemaal inderdaad op een rijtje
:thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 17:00 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

roalddb schreef:
@Socializerz

Jij snapt wat ik bedoel , en eiglijk ook wat sanderson een beetje zegt alleen dan wat met achterliggende informatie erbij en dat allemaal inderdaad op een rijtje
:thumbup:

ik bedoelde dus eigenlijk, stel deze vraag in het kick topic... heet niet voor niks Kick topic...
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 17:01 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Als je inleiding van dat topic leest snap je denk wel waarom ik daar niet heb gedaan :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 19:40 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Socializerz schreef:
Sanderson schreef:
roalddb schreef:
@Socializerz

Jij snapt wat ik bedoel , en eiglijk ook wat sanderson een beetje zegt alleen dan wat met achterliggende informatie erbij en dat allemaal inderdaad op een rijtje
:thumbup:

ik bedoelde dus eigenlijk, stel deze vraag in het kick topic... heet niet voor niks Kick topic...

Dat topic word meer gebruikt om je nieuwe kicks te laten horen, het lijkt mij ook wel handig om 1 topic te hebben waar alles in de beginpost word neergezet op een rijtje.


ja daar doelde ik dus op :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 20:36 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Sanderson schreef:
ik bedoelde dus eigenlijk, stel deze vraag in het kick topic... heet niet voor niks Kick topic...

en anders Hoe/Wat Produceren ;)
Wordt in het Kick topique genoeg gediscussieerd over hoe je betere kicks kunt maken. In 't hoe/wat is het ook al een aantal keer aan bod gekomen.
Misschien even een lijstje maken van dingen die daar aanbod zijn gekomen en dan hier verder gaan. Anders is het allemaal een beetje dubbel op.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 jul 2012 21:56 
 
Hardtraxx Addict

roalddb schreef:
Ja, ik snap dat er niet 1 theorie is, maar ik doelde meer op alle basis opbouw van een kick op een rijtje te hebben met de nodige uitleg van distortion, eq enz.


Ja er is niet 1 basis. Je hebt ook zoveel verschillende kicks. Dit kun je niet simpel weg in een rijtje zetten hoe je het moet doen.

Tutorials op youtube zijn leuk om ideetje uit te krijgen, maar klakkeloos overnemen heeft geen zin.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jul 2012 14:22 
 
Hardtraxx Newbie

Ik denk dat er verschillende ideeen achter een kick kunnen zitten. Als eerste moet je weten wat voor kick je wilt hebben.
Om even als voorbeeld te nemen de raw kicks van zatox en de zogenaamde clean 'Nu style' Kicks. Als je weet wat voor kick je wilt hebben weet je ook een beetje wat voor geluid je wilt.
Ik zou een paar tracks uitzoeken met een soort gelijke kick en luisteren hoe die kick dan klinkt en hoe raw de tail is.
Een kick bestaat in mijn ogen uit 3 elementen ik zal het proberen uit te leggen:

De tok is het aanvallende 'tak' of 'tok' geluid aan het begin van de kick. Dit is het gedeelte waar de kick mee begint.

De bass spreekt voor zich deze zorgt voor de bass en bij de stijl die tegenwoordig gebruikt word, veranderd de bass van hoogte.

De Tail is het geluid dat achter de tok aankomt, deze is zeer bepalend qua sound wat je creert voor de kick.
Dit geluid kan je een echte raw stijl geven ( Zatox - My life ), maar ook de clean sound waar ik het over had ( Headhunterz - Power of the mind )

Om de kick tot 1 geheel te maken moet je zorgen dat de tail soepel overloopt in de tok, als dit geheel goed klinkt heb je in principe de sound die je wilt hebben, alleen mist de bass nog.
Als je de bass eronder wilt zetten moet hij uiteraard lekker dreunen maar dit moet niet het geluid van de tok/tail wegdrukken, om de 3 elementen 'in bedwang te houden' maak je gebruik van compressors die zorgen ervoor dat geluiden niet overheersen dit geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de tail wat meer power te geven.
Als je een kick wil die steeds van hoogte veranderd is belangrijk dat je tok op dezelfde hoogte blijft en je enkel de bass en de tail van hoogte laat veranderen, zo zorg je ervoor dat de tok sound niet lelijk gaat klinken.
Belangrijk bij het maken van een kick is het gebruik van equalizing en distortion ( Voordat dit allemaal goed gaat ben je een paar 100 uur verder met oefenen ).
En dan is de kick klaar, ik gebruik zelf FL Studio hierin open ik edison en speel de hele kick 1 x af en neem die dan op, de samplle die hier uitkomt gebruik ik voor de track waar ik dan aan werk.
Enkele voorbeelden van goeie plugins om te gebruiken voor distortion/equalizing zijn:

Voor equalizing een standaard equalizing uit het programma wat je gebruikt in mijn geval Fruity Paramatic EQ 2, dit komt niet zo nauw als je maar de tonen kunt dempen of verhogen.

Voor distortion:

- Campelphat
- Ohmnicide
- Blood overdrive
- Mogelijk is ook dat de plugin waar je je kicks mee gemaakt hebt een geintegreerde distortion heeft dit werkt ook goed.

Ik gebruik zelf Hydra vst plugin voor mijn kick. De nummers die ik als voorbeeld gaf zijn puur om aan te geven wat ik met de bepaalde begrippen bedoel.
Er zijn heel veel verschillende plugins voor distortions en Equalizers het is maar net wat je zelf fijn vind.

Ik hoop dat jullie dit helpt, dit is voor hoever ik het voor mezelf duidelijk heb. Ik ben zelf nog steeds bezig met het uitvogelen hoe ik mijn kicks kan verbeteren.
Als jullie vragen hebben stel ze maar als ik ze kan beantwoorden doe ik dat met alle plezier.
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 aug 2012 19:13 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Sympozium schreef:
Ik denk dat er verschillende ideeen achter een kick kunnen zitten. Als eerste moet je weten wat voor kick je wilt hebben.
Om even als voorbeeld te nemen de raw kicks van zatox en de zogenaamde clean 'Nu style' Kicks. Als je weet wat voor kick je wilt hebben weet je ook een beetje wat voor geluid je wilt.
Ik zou een paar tracks uitzoeken met een soort gelijke kick en luisteren hoe die kick dan klinkt en hoe raw de tail is.
Een kick bestaat in mijn ogen uit 3 elementen ik zal het proberen uit te leggen:

De tok is het aanvallende 'tak' of 'tok' geluid aan het begin van de kick. Dit is het gedeelte waar de kick mee begint.

De bass spreekt voor zich deze zorgt voor de bass en bij de stijl die tegenwoordig gebruikt word, veranderd de bass van hoogte.

De Tail is het geluid dat achter de tok aankomt, deze is zeer bepalend qua sound wat je creert voor de kick.
Dit geluid kan je een echte raw stijl geven ( Zatox - My life ), maar ook de clean sound waar ik het over had ( Headhunterz - Power of the mind )

Om de kick tot 1 geheel te maken moet je zorgen dat de tail soepel overloopt in de tok, als dit geheel goed klinkt heb je in principe de sound die je wilt hebben, alleen mist de bass nog.
Als je de bass eronder wilt zetten moet hij uiteraard lekker dreunen maar dit moet niet het geluid van de tok/tail wegdrukken, om de 3 elementen 'in bedwang te houden' maak je gebruik van compressors die zorgen ervoor dat geluiden niet overheersen dit geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de tail wat meer power te geven.
Als je een kick wil die steeds van hoogte veranderd is belangrijk dat je tok op dezelfde hoogte blijft en je enkel de bass en de tail van hoogte laat veranderen, zo zorg je ervoor dat de tok sound niet lelijk gaat klinken.
Belangrijk bij het maken van een kick is het gebruik van equalizing en distortion ( Voordat dit allemaal goed gaat ben je een paar 100 uur verder met oefenen ).
En dan is de kick klaar, ik gebruik zelf FL Studio hierin open ik edison en speel de hele kick 1 x af en neem die dan op, de samplle die hier uitkomt gebruik ik voor de track waar ik dan aan werk.
Enkele voorbeelden van goeie plugins om te gebruiken voor distortion/equalizing zijn:

Voor equalizing een standaard equalizing uit het programma wat je gebruikt in mijn geval Fruity Paramatic EQ 2, dit komt niet zo nauw als je maar de tonen kunt dempen of verhogen.

Voor distortion:

- Campelphat
- Ohmnicide
- Blood overdrive
- Mogelijk is ook dat de plugin waar je je kicks mee gemaakt hebt een geintegreerde distortion heeft dit werkt ook goed.

Ik gebruik zelf Hydra vst plugin voor mijn kick. De nummers die ik als voorbeeld gaf zijn puur om aan te geven wat ik met de bepaalde begrippen bedoel.
Er zijn heel veel verschillende plugins voor distortions en Equalizers het is maar net wat je zelf fijn vind.

Ik hoop dat jullie dit helpt, dit is voor hoever ik het voor mezelf duidelijk heb. Ik ben zelf nog steeds bezig met het uitvogelen hoe ik mijn kicks kan verbeteren.
Als jullie vragen hebben stel ze maar als ik ze kan beantwoorden doe ik dat met alle plezier.


Thx!! hier heb ik zeker wel wat aan :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 01 aug 2012 19:15 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

alleen de tok die jij bedoelt heet volgens mij gewoon de punch :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 aug 2012 15:27 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

roalddb schreef:
alleen de tok die jij bedoelt heet volgens mij gewoon de punch :P


de tok is de tik aan het begin, de punch is de sound van de tok wat er vlak na komt. de tail staat daar weer los van.
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 aug 2012 17:11 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Niet helemaal.. De tok is een onderdeel van de punch... De punch zelf moet ook weer wat bass hebben, om te zorgen dat je gehele kick wel genoeg druk heeft.. Overigens kan je de verschillende onderdelen niet volledig los van elkaar zien. Sommige mensen proberen bijvoorbeeld de bass los van de tail te maken, maar dit levert meestal een heel onnatuurlijke sound... Je kan beter de de punch, tail en bass uit 1 sound halen, en vervolgens deze delen als je de belangrijkste klank gemaakt hebt los knippen, om ze ieder een iets aparte behandeling te geven (punch anders EQ'en etc.)
Ongelezen bericht Geplaatst op 05 aug 2012 19:32 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

TakkU schreef:
Niet helemaal.. De tok is een onderdeel van de punch... De punch zelf moet ook weer wat bass hebben, om te zorgen dat je gehele kick wel genoeg druk heeft.. Overigens kan je de verschillende onderdelen niet volledig los van elkaar zien. Sommige mensen proberen bijvoorbeeld de bass los van de tail te maken, maar dit levert meestal een heel onnatuurlijke sound... Je kan beter de de punch, tail en bass uit 1 sound halen, en vervolgens deze delen als je de belangrijkste klank gemaakt hebt los knippen, om ze ieder een iets aparte behandeling te geven (punch anders EQ'en etc.)


Klopt. ik had een wat gare uitleg gegeven xd maargoed het idee om de bass los van de tail te maken is naar mijn mening ook niet goed.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2012 16:09 
 
Hardtraxx Veteran

909>Overdrive>EQ>Distort>EQ>Distort>EQ>Distort etc etc..
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2012 18:25 
 
Hardtraxxer

Destination schreef:
909>Overdrive>EQ>Distort>EQ>Distort>EQ>Distort etc etc..

Sorry maar wat bedoel je met overdrive?
Gewoon distortion toch?
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2012 19:30 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

"te hard" zetten
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2012 20:17 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Delt-A schreef:
"te hard" zetten


Dat doe ik dus eigenlijk nooit, zet meestal mijn monitoren gewoon harder.
Zover ik weet zorgt het overdriven van je kick dat je een valse weergave krijgt van hoe je kick klinkt.
Maargoed mischien werkt het wel bij jullie?
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 aug 2012 21:13 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Wat hij bedoelt is je kick te hard zetten in je DAW, zodat ie gaat clippen.. vervolgens samplen, dus dat je hm laat distorten door t volume te hoog te zetten. In feite is dit het zelfde wat een distortion plugin doet, alleen haalt deze zelf het volume weer omlaag, zodat het niet te hard gaat clippen ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 aug 2012 22:40 
 
Hardtraxxer

Wat voor mij altijd werkt is een EKS-9 pakken, de decay op ongeveer 431 zetten en de dist een klein beetje open(tussen 2 en 12%)
Dan eerst EQ'en, 20Hz en lager cutten en 20Khz en hoger cutten, tussen de 500 en 1200Hz boosten.
CamelPhat erover, bandpass fat filter, beetje kutten met resonance, cutoff en mix.
Dan Izotope Trash erover, prefilter ergens boosten waar hij lekker klinkt, bij het trash gedeelte de preset 'Rubber Hammer', beetje kloten met de mix.
Dan weer EQ, dan Quadrafuzz, EQ, Fast Dist, EQ, en dan in principe herhalen.

Maar morgen heb ik eindelijk Logic, dus misschien dat het dan anders gaat...
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 aug 2012 14:16 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Bakker Fijnebol schreef:
Maar morgen heb ik eindelijk Logic, dus misschien dat het dan anders gaat...


Clip distortion :worship:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 sep 2012 13:36 
 
Hardtraxx Newbie

Sympozium schreef:
Ik denk dat er verschillende ideeen achter een kick kunnen zitten. Als eerste moet je weten wat voor kick je wilt hebben.
Om even als voorbeeld te nemen de raw kicks van zatox en de zogenaamde clean 'Nu style' Kicks. Als je weet wat voor kick je wilt hebben weet je ook een beetje wat voor geluid je wilt.
Ik zou een paar tracks uitzoeken met een soort gelijke kick en luisteren hoe die kick dan klinkt en hoe raw de tail is.
Een kick bestaat in mijn ogen uit 3 elementen ik zal het proberen uit te leggen:

De tok is het aanvallende 'tak' of 'tok' geluid aan het begin van de kick. Dit is het gedeelte waar de kick mee begint.

De bass spreekt voor zich deze zorgt voor de bass en bij de stijl die tegenwoordig gebruikt word, veranderd de bass van hoogte.

De Tail is het geluid dat achter de tok aankomt, deze is zeer bepalend qua sound wat je creert voor de kick.
Dit geluid kan je een echte raw stijl geven ( Zatox - My life ), maar ook de clean sound waar ik het over had ( Headhunterz - Power of the mind )

Om de kick tot 1 geheel te maken moet je zorgen dat de tail soepel overloopt in de tok, als dit geheel goed klinkt heb je in principe de sound die je wilt hebben, alleen mist de bass nog.
Als je de bass eronder wilt zetten moet hij uiteraard lekker dreunen maar dit moet niet het geluid van de tok/tail wegdrukken, om de 3 elementen 'in bedwang te houden' maak je gebruik van compressors die zorgen ervoor dat geluiden niet overheersen dit geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de tail wat meer power te geven.
Als je een kick wil die steeds van hoogte veranderd is belangrijk dat je tok op dezelfde hoogte blijft en je enkel de bass en de tail van hoogte laat veranderen, zo zorg je ervoor dat de tok sound niet lelijk gaat klinken.
Belangrijk bij het maken van een kick is het gebruik van equalizing en distortion ( Voordat dit allemaal goed gaat ben je een paar 100 uur verder met oefenen ).
En dan is de kick klaar, ik gebruik zelf FL Studio hierin open ik edison en speel de hele kick 1 x af en neem die dan op, de samplle die hier uitkomt gebruik ik voor de track waar ik dan aan werk.
Enkele voorbeelden van goeie plugins om te gebruiken voor distortion/equalizing zijn:

Voor equalizing een standaard equalizing uit het programma wat je gebruikt in mijn geval Fruity Paramatic EQ 2, dit komt niet zo nauw als je maar de tonen kunt dempen of verhogen.

Voor distortion:

- Campelphat
- Ohmnicide
- Blood overdrive
- Mogelijk is ook dat de plugin waar je je kicks mee gemaakt hebt een geintegreerde distortion heeft dit werkt ook goed.

Ik gebruik zelf Hydra vst plugin voor mijn kick. De nummers die ik als voorbeeld gaf zijn puur om aan te geven wat ik met de bepaalde begrippen bedoel.
Er zijn heel veel verschillende plugins voor distortions en Equalizers het is maar net wat je zelf fijn vind.

Ik hoop dat jullie dit helpt, dit is voor hoever ik het voor mezelf duidelijk heb. Ik ben zelf nog steeds bezig met het uitvogelen hoe ik mijn kicks kan verbeteren.
Als jullie vragen hebben stel ze maar als ik ze kan beantwoorden doe ik dat met alle plezier.


Bedankt voor je moeite om dit er op te gooien! zeker een topic waar ik heel wat aan heb!

Tnks :thumbup:
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner