Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 06:35 
 
Hardtraxxer

Als je nou bijvoorbeeld eens naar de tracks Delete - Formula (Origineel) en Delete & Deetox - Fatal luisterd.

Of bvb Headhunterz - Scantraxx Rootz en Headhunterz - Dragonborn


en dan kan ik nog wel heel veel voorbeelden geven.

Dan klinkt de nieuwe track kwalitatief veel beter. Natuurlijk kun je zeggen dat is logisch omdat de producer in kwestie meer ervaring heeft gekregen. En daar geef ik je gelijk in.

Maar mijn vraag is nu, wat is precies het verschil?

Zit het hem in de sound design? in de apparatuur? in de plugins? of de mixdown ? of puur door de mastering?

Wat denken jullie hierover?
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 09:11 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Ik vind Formula beter klinken dan Fatal anders. Die sounds hebben veel meer karakter, Fatal is veel meer afgevlakt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 09:46 
 
Hardtraxxer

Kan je dit nader uitleggen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 11:51 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Specifiek voor die tracks, zit er bijvoorbeeld veel meer impact in de kicks van Formula. Als je het meer algemeen neemt kun je het vergelijken met iemands persoonlijkheid. Iemand kan overal heel netjes ja en amen op zeggen en een uitermate correcte opvoeding hebben gehad, de vraag is of dat interessanter is dan iemand die niet perfect binnen de lijntjes kleurt. Juist dat laatste geeft iets extra mee aan een persoonlijkheid of in dit geval aan een track. Helemaal in de wat hardere kant van hardstyle.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 12:04 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Dat een wat meer 'ongepolijste' track meer karakter kan geven ben ik zeker met Lyst eens (oude NC plaatjes bijvoorbeeld). Maar Lyst, zelfs jij kan toch niet ontkennen dat platen tegenwoordig (over het algemeen) productietechnisch gezien een stuk sterker zijn dan 5-10 jaar terug? Of dat nou je smaak is of niet is een totaal andere discussie. :innocent:
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 12:42 
 
Hardtraxxer

Daar heb je inderdaad gelijk in Lyst. Maar ik heb het nu niet over smaak. En zoals je zelf zegt, misschien is de persoon die niet binnen de lijntjes kleurt interesanter. Maar ook dit is weer smaak.

Dus nu kom ik toch weer op de zelfde vraag neer. Wat maakt de nieuwere tracks nou kwalitatief beter? Is het nou de mastering? Mixdown? Sound design? Plugins? Arrangement?

En als je het nou kwalitatief niet beter vind Lyst, zal ik mijn vraag anders verwoorden. Wat is het verschil tussen de tracks?
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 13:02 
 
Hardtraxxer

Als je verder komt als producer leer je zoals je zelf zei gewoon steeds nieuwe kleine trucjes. Dit kan sounddesign zijn, maar ook afmix natuurlijk. Ik denk eigenlijk niet dat er een vast verschil is in deze situatie.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 13:20 
 
Artiest

Denk dat het grotendeels ook te maken heeft met de manier van masteren tegenwoordig. Elke track moet tegewoordig zoveel mogelijk tegen de 0 dB aan zitten en soms zelfs hoger. Hierdoor verliest een track dynamiek, en dus karakter.
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 17:09 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Mixdown ;) daar zit het grote verschil! Het maken van een goede mixdown is zo'n beetje het allermoeilijkste van het produceren en daar zit het grote verschil in. Als je meer ervaring hebt en je veel met het produceren bezig bent krijg je een steeds beter oor voor detail! Komt er ook nog bij dat veel producers naarmate ze bekender zijn meer inkomen hebben en dus ook betere gear kopen. Een set monitors kan al een groot verschil betekenen net als sommige hardware compressors, hardware synths etc!
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 aug 2015 09:43 
 
Hardtraxx Addict

Mixdown en ontwikkeling op het gebied van plugins etc.
Ongelezen bericht Geplaatst op 18 aug 2015 10:40 
 
Aan het typen...
Avatar gebruiker

Jarno schreef:
Daar heb je inderdaad gelijk in Lyst. Maar ik heb het nu niet over smaak. En zoals je zelf zegt, misschien is de persoon die niet binnen de lijntjes kleurt interesanter. Maar ook dit is weer smaak.

Dus nu kom ik toch weer op de zelfde vraag neer. Wat maakt de nieuwere tracks nou kwalitatief beter? Is het nou de mastering? Mixdown? Sound design? Plugins? Arrangement?

En als je het nou kwalitatief niet beter vind Lyst, zal ik mijn vraag anders verwoorden. Wat is het verschil tussen de tracks?

Minder impact is toch een kwalitatief verschil? Natuurlijk op de meeste vlakken zijn de sounds netter en cleaner afgewerkt, maar als ik naar kicks kijk, dan zit er meer samenhang in een simpele early kick, dan in een moderne kick.
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner