Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2015 18:10 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Hoi allemaal, ik heb een paar dagen geleden een nieuwe desktop gebouwd voor het produceren.
Alles werkt naar behoren, op een ding na: als mn pc moet 'nadenken', (bijvoorbeeld als ik mijn muis beweeg) hoor ik heel zacht een hoge ruis (edit: inmiddels keihard ook gepruttel tijdens cpu-/gpu-intensieve taken) over mijn speakers. Zolang ik andere audio aanheb is het niet merkbaar, maar bij stilte is het vrij storend.

Mijn setup:
PC > Focusrite Scarlett 2i2 (usb) > monitoren & headphones

Ik hoor de ruis wel over de monitoren, maar niet over de headphones.
Ik heb de monitoren ook rechtstreeks aangesloten op de audio-output van mn moederbord, zelfde resultaat. Via headphones op dezelfde output geeft wederom géén ruis.

Het probleem lijkt mij dus in de monitoren(kabels) te zitten. Mijn vraag is nu: hoe kan het dat deze reageren op mijn muis? Ik heb alle audiokabels achter mijn bureau langs lopen en de muis voorlangs, dus het lijkt me niet dat dit kan interfereren... :x

EDIT: Inmiddels ook de Focusrite eerst aangesloten op mijn mixer alvorens deze door te linken naar de monitoren. Luisteren op de mixer via headphones geeft geen ruis, totdat ik de monitoren erop aansluit, waarna ik over de headphones datzelfde gepruttel heb. Verschillende kabels (zowel RCA als Jack) geven hetzelfde resultaat.

Ik heb mijn telefoon ook even aangesloten op de monitoren en dan werken ze prima.

Aangezien verschillende kabels geen verschil geven, lijkt interferentie in de kabels mij de enige mogelijke verklaring? (alsnog vreemd aangezien het cpu-/gpu-afhankelijk is) Iemand enig idee hoe ik dit oplos? :surrender:

Op een rij:
- Muis met draad
- Actieve speakers
- Externe geluidskaart (Focusrite Scarlett 2i2)
- Gepruttel door speakers, niet door headphones
- Verschillende kabels geprobeerd, geen verschil
- Tijdens gamen worden de speakers helemaal gek
- Op telefoon doen speakers wel normaal
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2015 18:33 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Ik had ditzelfde probleem ook een beetje, als ik m'n muis bewoog of scrolde hoorde ik wat geruis, uiteindelijk door een beetje aan m'n geluidskabels te draaien en wat beter vast te zetten is dit dusdanig minder geworden dat je het bijna niet hoort. Het probleem compleet verhelpen heeft volgens mij met de geaardheid van je stopcontact ofzo te maken, hier heb ik geen verstand van maar ik heb het hier wel is eerder gelezen op het forum
http://www.hardtraxx.nl/forum/producers-corner/studio-monitors-speakers-t20618-500.html
Ergens rond die pagina's werd er wat over gezegd, ik hoop dat je er wat mee kan :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2015 20:44 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Thanks voor de hulp, maar ik heb deze pc aan dezelfde stopcontacten liggen als de vorige pc, en daarmee heb ik dit probleem nooit gehad :innocent:

Heb even de OP aangepast.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2015 22:40 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Het kan kloppen dat je vorige pc dit niet had en je nieuwe wel ik zou toch even de monitors aansluiten op andere stopcontacten. ik had namelijk precies hetzelfde met mijn huidige pc tot ik nieuwe (eve audio) monitors kocht.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2015 22:41 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Skatzow schreef:
Het kan kloppen dat je vorige pc dit niet had en je nieuwe wel ik zou toch even de monitors aansluiten op andere stopcontacten. ik had namelijk precies hetzelfde met mijn huidige pc tot ik nieuwe (eve audio) monitors kocht.


Dit is me inderdaad net aangeraden door Bas van het forum hier, en dat bleek de oplossing te zijn!
Thanks voor het meedenken :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 aug 2015 23:02 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Mooi dat het is opgelost! kun je nu rustig muziek maken :D
Het is inderdaad een vervelend geluid XD
Ongelezen bericht Geplaatst op 17 aug 2015 17:12 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Zulk soort gepruttel komt door de VRM's, modules op je moederbord en videokaart om de stroomtoevoer te reguleren. Als je de speakers op hetzelfde stopcontact hebt staan kunnen ze het inderdaad oppakken! Overigens, maak je gebruik van gebalanceerde aansluitingen? Dit kan in de meeste gevallen al heel wat oplossen!
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner